نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 11:00

زمین‌لرزه 5 ریشتری قرقیزستان و قزاقستان را لرزاند

در نخستین دقایق بامداد امروز زمین لرزه شدید 5 ریشتری بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را لرزاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش سایت USGS ، ساعت 00:09 روز 23 ژانویه زمین لرزه شدید 5 ریشتری بخش‌هایی از قرقیزستان و آلماتی قزاقستان را لرزاند.

بر اساس گزارشات مقدماتی، شدت این زمین لرزه در پایتخت قرقیزستان 6.2 ریشتر بوده است. در «آلماتی» زمین لرزه‌هایی به بزرگی 5 ریشتر احساس شد.

ساکنان «بیشکک» لرزش شدیدی را احساس کردند.

بر اساس داده‌های دقیق ردیاب‌های آنلاین، زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.0 در چین، در استان «سین‌کیانگ»، «آکسو دیکو»، «سین کیانگ» در فاصله 126 کیلومتری از «قزیل سو» رخ داد.

بیشتر روز 22 ژانویه ساعت 10:33 زمین لرزه‌ای به بزرگی 5 ریشتر در نزدیکی مرز قرقیزستان و چین رخ داده بود.

بر اساس گزارش موسسه لرزه نگاری آکادمی ملی علوم قرقیزستان، کانون آن در چین در فاصله 217 کیلومتری جنوب شرقی شهر «قره قل» استان «ایسیک کول» واقع است.

تمام کاربران شبکه‌های تلفن همراه در قرقیزستان اولین بار این اطلاعیه را دریافت کردند: قدرت تقریبی زمین لرزه 6.2 ریشتر است. این زمین لرزه 326.5 کیلومتر از شما فاصله دارد. برای پس لرزه‌ها آماده باشید.

وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان بعداً اعلام کرد که این زمین لرزه‌ها 4 تا 5 درجه بوده و گزارشاتی مبنی بر تکرار لرزه‌ها هنوز تأیید نشده است.

«بوبک آژیکیف» وزیر شرایط اضطراری این گزاراش را در بیانیه خود اعلام کرد.

به گفته وی، این زمین لرزه‌ها در ساعت 00:09 به وقت «بیشکک» ثبت شده است. در قرقیزستان شدیدترین زمین لرزه‌ها در ناحیه‌های «جتی اوغوز»، «تیوپ» و «آق سو» استان «ایسیک کول» احساس شد. این زمین لرزه در پایتخت نیز به بزرگی 4 تا 5 ریشتر احساس شد. این زمین لرزه‌ها را ساکنان «آلماتی» (قزاقستان) نیز احساس کردند.

بعد از زمین لرزه در آلماتی مردم خانه‌های خود را ترک کردند و ترافیک سنگینی در جاده‌ها و همچنین صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها ایجاد شد.

این زمین لرزه در چیمکنت در دو نقطه احساس شد. ساکنان مناطق آلماتی، قزاقستان شرقی، ژامبیل، ژتیسو و کاراگاندا آن را احساس کردند.

رئیس مؤسسه لرزه نگاری قزاقستان گفت: دلیلی برای وحشت وجود ندارد و ساکنان قزاقستان تنها پس لرزه‌های ناشی از زلزله در چین و قرقیزستان را احساس کردند. بعداً کارشناسان جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند و وضعیت لرزه‌ای را بررسی کردند و پس از آن اعلام کردند که «به احتمال 70 درصد» در روزهای آینده زمین لرزه‌ای قوی وجود نخواهد داشت. اگرچه پس لرزه‌هایی 2-3 ریشتری احساس شد.

اداره بهداشت شهر آلماتی اعلام کرد که در جریان این زمین لرزه 8 نفر مجروح شدند که یکی از آنان در بیمارستان بستری است. برخی از بیماران هنگام زمین لرزه از پنجره خانه‌ها بیرون پریدند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646713

مهمترین اخبار ایران و جهان: