نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 09:38

دومین جشنواره غذای محلی قلیف‌چال در جاجرم برگزار می‌شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاجرم گفت: دومین جشنواره قلیف چال جاجرم باهدف آشنایی مردم با غذاهای بومی و محلی به زودی در جاجرم برگزار می‌شود.

محمدرضا طالبی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاجرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: دومین جشنواره غذای محلی قلیف چال با محوریت قلیف چال غذای سنتی و کهن چوپان‌ها و گله‌داران منطقه به زودی در جاجرم  برگزار می‌شود.

وی گفت: گردشگری خوراک به عنوان یکی از موارد مورد توجه گردشگری در دنیا و در ایران، با وجود تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها و به تبع غذاهای محلی بوده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاجرم افزود: با توجه به استقبال  پرشور مردم در جهت معرفی هرچه بهتر فرهنگ و تمدن ۴۰۰۰ ساله شهرستان جاجرم و جذب گردشگر، اولین جلسه هماهنگی برگزاری دوسالانه جشنواره قلیف چال در شهرداری جاجرم برگزار و درباره نحوه برگزاری و تاریخ آن تصمیم گیری شد.

طالبی تصریح کرد: قلیف‌چال یک غذای چوپانی و طرز تهیه آن متناسب با شغل دامداری و کشاورزی نواحی تات‌نشین خراسان‌شمالی در گذشته است.

وی ادامه داد: قلیف‌چال یکی از وعده‌های اصلی و پرطرفدار به خصوص در بین جوانان می‌باشد، به طوری که هر یک از آنها استاد تهیه آن شده و در تفریح و تفرج‌ها در دل طبیعت از آن به عنوان یکی از وعده‌های اصلی استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه به طرز تهیه و طبخ قلیف‌چال اشاره کرد و افزود: این غذا ترکیبی از برنج گوشت، کره محلی به‌ همراه مخلفات و ادویه‌جات داخل ظرف مسی معروف به قلیف ریخته وپس از حفر یک چاله به ابعاد چهار برابر، قلیف را در آن قرار می‌دهند و قبل از قرار دادن قلیف در این چاله برافروختن فضولات حیوانی و قرار دادن قلیف زیر آتش ضروری و پس از سه ساعت غذا آماده می‌باشد.

وی گفت: این غذای محلی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران شناخته و به شماره ۲۸۹۹ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور  به ثبت رسیده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663657

مهمترین اخبار ایران و جهان: