نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 11:48

«تاشکند» میزبان رایزنی‌های سیاسی مقامات ازبکستان و ایران

هفتمین نشست رایزنی‌های سیاسی ازبکستان و ایران در شهر «تاشکند» در محل ساختمان وزارت امور خارجه ازبکستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هفتمین نشست رایزنی‌های سیاسی ازبکستان و ایران در شهر «تاشکند» در محل ساختمان وزارت امور خارجه ازبکستان برگزار شد.

ریاست هیئت‌های طرفین را «بهرام‌جان اعلایف» معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان و «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشتند.

طرفین در چارچوب این رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه در مورد چگونگی و ابعاد اولویت‌دار گسترش همکاری‌های دوجانبه و همچنین تعامل در سازمان‌های چندجانبه تبادل نظر کردند.

به خصوص در این مذاکرات تشدید دیپلماسی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه بر اهمیت ایجاد شرایط مناسب برای تجارت متقابل و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری، تحکیم روابط مستقیم بین محافل بازرگانی دو کشور، تکامل سازوکارهای همکاری‌های متقابل در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات تاکید شد.

علاوه بر این، توسعه گفت‌وگوی پارلمانی، گسترش پایه قراردادی- حقوقی روابط دوجانبه و همچنین برنامه مراسم‌های قریب الوقوع در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین علاقمندی متقابل خود را برای توسعه بیش از پیش روابط فرهنگی و بشردوستانه از جمله برقراری روابط شراکتی بین مؤسسات علمی- تحقیقاتی، سازماندهی برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های هنر، ادبیات و آموزش ابراز داشتند.

در این دیدار همچنین برخی موضوعات دستورکار بین‌المللی و منطقه‌ای نیز بررسی شد.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1654257

مهمترین اخبار ایران و جهان: