نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 11:27

لبخند برفی در چهره ایران‌

گزارش پایش ماهواره‌ای تا تاریخ 5 بهمن 1402 از سفیدپوش شدن 12.5 درصد از مساحت ایران توسط برف خبر می‌دهد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: تجربه‌ شیرینِ تعطیلی مدرسه به دلیل سفیدپوش شدن زمین، این روزها برای دانش‌آموزان مناطقی از کشور تکرار می‌شود، هم اکنون 210 هزار کیلومتر مربع از وسعت ایران معادل 2 برابر جمع کل مساحت 4 کشور امارات، قطر، بحرین و کویت پوشیده از برف است.


دانش‌آموزی در حال بازی با برف

مقایسه پوشش برف 5 بهمن ماه با روز مشابه سال قبل از رشد 8 درصدی خبر می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود، با ذوب برف‌ها موجود در پهنه ایران، 12 میلیارد متر مکعب آب به ذخایر اضافه شود درحالی‌که نیاز آبی یک‌سال ایران 100 میلیارد متر مکعب است.


نقشه ماهواره‌ای از پوشش برفی کشور تا تاریخ 5 بهمن

با وجود فعالیت سامانه‌های بارشی در بهمن‌، بارندگی اندک آذر و دی سبب شد تا میزان بارندگی کل کشور 30 درصد کمتر از سال گذشته باشد.

کارشناس مسائل آب، رسول منجزی به سهم 90 درصدی کشاورزی و 8 درصدی شرب از برداشت منابع آب کشور خبر داده و معتقد است که 10 درصد کاهش مصرف در بخش کشاورزی به اندازه کل مصرف بخش خانگی در صرفه‌جویی آب موثر است و نباید از مردم انتظار صرفه‌جویی داشت و به بخش کشاورزی بی‌توجه بود.

در مقابل، کارشناس اقلیم‌شناسی حامد روحانی سهم 90 درصدی کشاورزی را قابل تعمیم به کل کشور ندانسته و می‌گوید که در کلانشهرهای کشور از جمله تهران نه که 8 درصد بلکه نزدیک به 40 درصد منابع آب سهم بخش شرب است و صرفه‌جویی در این بخش می‌تواند سایه قطع آب خانگی را از شهرهای کشور دور کند.


مصرف آب شرب در حین خانه تکانی

در کنار فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی مصرف آب شرب، انجام اصلاحات در شبکه انتقال و توزیع به منظور کاهش حجم آب مصرفی طی شبانه‌روز از اقدامات پیشنهادی کارشناسان منابع آب است.

مطابق گزارش آبفای تهران، اصلاحات و هوشمندسازی در شبکه توزیع شامل تنوع منابع در کنار صرفه‌جویی مردم طی سال گذشته سبب شد تا مصرف آب پایتخت در سال گذشته برای اولین بار کاهشی باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650513

مهمترین اخبار ایران و جهان: