معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان گفت: قرنطینگی خانگی و تعطیلی مدارس و در پی آن برگزاری آموزش مجازی( آنلاین) سبب دور شدن دانش آموزان از فضای نشاط، پویایی و تحرک مدرسه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حدود ۲ سال پیش اپیدمی ویروس کرونا در جهان حوزههای مختلفی را دستخوش آسیب جبرانناپذیری کرده است که یکی از مهمترین حوزهها، آموزش بوده است.
امروزه اینترنت به یکی از ابزارهای کاری روزانه افراد جامعه بدل شده و این ابزار توانسته پا به آموزش و پرورش بگذارد و راه ارتباطی کارآمدی میان دانشآموز و معلم ایجاد کند.
آموزش آنلاین را نه میتوان یک آموزش بینقص دانست و نه میتوان به کلی رد کرد، این شیوه آموزش ابهامات زیادی برای کادر آموزش، پایههای مختلف تحصیلی و والدین آنها ایجاد کرده است.
دانش آموزانی هم که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند، گاهی با اختلال سرعت اینترنت مواجه میشوند و درصدی از دانش آموزان ساکن روستاها و نقاط دورافتاده هستند و امکان استفاده از آموزش آنلاین برای آنها فراهم نیست و درصد زیادی از دانشآموزان هم گوشی مناسب ندارند.
افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با اپیدمی کرونا و تعطیلی مدارس ضرورت آموزش از طریق فضای مجازی احساس شد، در این راستا شبکه شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش طراحی شد و مهر ماه ۹۹ در بستر مناسب و ایمن کلید خورد.
وی اظهار کرد: شبکه شاد یکی از ارکانی بود که سریعا خود را با کرونا تطبیق داد اما مشکلاتی در زمینه هماهنگی فرهنگیان با دانش آموزان مشکلاتی وجود داشت.
خوشگوار با بیان اینکه آموزش آنلاین و غیرحضوری نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد تاکید کرد: آموزش حضوری و چهره به چهره به دلیل ارتباط عاطفی میان دانش آموز و معلم و شناخت معلم از دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنها موثر است.
به گفته وی، در مقطع دبستان دانش آموزان ضمن فراگیری مهارتهای اساسی خواندن، نوشین و علوم پایه و ریاضی، فرصت های یادگیری و مشارکت گروهی و مهارتهای زندگی را میآموزند.
مهمترین چالشهای آموزش آنلاین در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب، نبود ارتباط چهره به چهره میان معلم و دانش آموز، نبود سواد رسانهای (رایانهای) و افت تحصیلی دانش آموزان را بزرگترین چالش آموزش غیرحضوری برشمرد.
خوشگوار یادآور شد: با اجرای طرح آموزش آنلاین در دوران کرونا ۹۰ درصد دانشآموزان کردستانی به اینترنت دسترسی داشتند.
وی افزود: ۸۳ درصد دانش آموزان در استان عضو شبکه شاد بودند و این نشان میدهد ۸۳ درصد دانش آموزان ابزار مورد نیاز آموزش فضای مجازی ( آنلاین) را در اختیار داشتند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به مشکلات دسترسی اینترنت در روستاها تصریح کرد: ۱۷ درصد دانش آموزان کم برخوردار استان به اینترنت دسترسی داشتند که از این تعداد ۱۲ درصد مربوط به دانش آموزان روستایی بوده است.
به گفته وی، ۹۰ درصد آموزشها در روستاها به صورت حضور در کلاس بوده و تنها با قرمز شدن وضعیت کرونا آموزشهای حضوری لغو شده است.
خوشگوار با اشاره به اینکه امکان استفاده از تبلت و گوشی برای برخی دانش آموزان فراهم نبود، گفت: از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و استان و نیز کمکهای خیران تعداد هفت هزار دستگاه تبلت و گوشی در اختیار دانشآموزان بیبضاعت قرار گرفت.
خوشگوار به اجرای طرح کوچ در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این طرح زنگ خطر اضافه وزن و چاقی دانش آموزان را به صدا درآورد.
به گفته وی، محاسبه قد و وزن دانش آموزان و شاخص Bmi نشان داد که حدود 29.37 درصد دانشآموزان استان کردستان دچار اضافه وزن و چاقی شدهاند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان ادامه داد: قرنطینگی خانگی، بیتحرکی، تعطیلی مدارس، تغذیه نامناسب و تعطیلی فعالیتهای ورزشی و کاهش فعالیتهای جسمی و حرکتی دانشآموزان شده که عوارض اضافه وزن و چاقی را در آنها بدنبال داشته است.
وی تصریح کرد: عدم تحرک جسمی، تغذیه نامناسب، مصرف فست فودها، زندگی ماشینی و استفاده مداوم از گوشی چالش جدی ایجاد کرده و این مسله سلامت دانش آموزان را به صورت جدی تهدید میکند.
خوشگوار تاکید کرد: از طریق فضای مجازی تلاش کردیم بچهها به طرق مختلف فعالیت بدنی داشته باشند اما بخشی از اهداف محقق نشد.
وی بر نقش تاثیرگذار دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، خانوادهها و رسانههای جمعی در راستای فرهنگسازی در زمینه تغذیه مناسب و تحرک دانش آموزان تاکید کرد.
امسال زنگ ورزش تعطیل نیست
امسال زنگ ورزش تعطیل نیستمعاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گفت: امسال همزمان با کمرنگ شدن کرونا برگزاری کلاسهای درس در مدارس الزامی است.
خوشگوار افزود: با باز شدن سالنهای ورزشی و نیز از سرگیری فعالیتهای ورزشی در مدارس، امسال زنگ ورزش تعطیل نیست و ۵۰ درصد دانشآموزان در درس تربیت بدنی شرکت میکنند.
وی ضمن مهم برشمردن مسایل آموزشی و یادگیری دانش آموزان تاکید کرد: والدین نباید یک بعدی فکر کنند بلکه در کنار آموزش باید به مسایل مرتبط با سلامت جسمی و تغذیه سالم بچهها توجه ویژه داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هر چند زیرساختهای آموزش آنلاین در بسیاری مناطق کشور ضعیف است، اما با توجه به امکانات این شیوه آموزشی در آینده به شکل جدیتر میتواند مورد توجه مسولان آموزش و پرورش قرار گیرد.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵
شناسه خبر: 10457