نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 14:25

مذاکره با شرکت مپنا برای شیرین سازی آب دریا در گلستان آغاز شد

گرگان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اخذ مجوز زیست محیطی برای شیرین سازی آب دریا خبر داد و گفت: این طرح سه ساله بوده و مذاکره با شرکت مپنا آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدریان ظهر شنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه گلستان اظهار کرد: در کشور ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که حداکثر راندمان آن ۳۱ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: در کشور باید ۱۴۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب صرفه جویی داشته باشیم که از این میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در بخش صنعت، دو میلیون مترمکعب در بخش شرب و بقیه سهم بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها در استان، گفت: دغدغه ما طی این سال‌ها این بوده که چگونه منابع جدید تأمین آب شرب ایجاد کنیم.

حیدریان بیان کرد: منابع آب زیرزمینی به یک دوم یا یک سوم تقلیل یافته و فرو نشست‌ها شروع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اجرای طرح نکاشت در استان خبر داد و گفت: باید طرح‌هایی را در اولویت قرار دهیم که به امنیت غذایی آسیب وارد نشود.

وی از بازتخصیص آب در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت این طرح در گلستان اجرا خواهد شد و آب‌های نامتعارف در چرخه آب صنعت قرار خواهند گرفت.

حیدریان عنوان کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف و شیرین سازی آب دریا مطالبه استان است که اگر در طرح جامع آب سطحی هم مهار شود ولی ما همچنان کمبود منابع خواهیم داشت لذا باید از آب دریا استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان توضیح داد که اگر از آب دریا استفاده نشود جزو حقابه داران این منبع نخواهیم بود لذا باید این عمل تسریع شود.

حیدریان از اخذ مجوز زیست محیطی برای شیرین سازی آب دریا خبر داد و گفت: این طرح سه ساله بوده و مذاکره با شرکت مپنا آغاز شده است و نیاز به ۹۰ کیلومتر خط انتقال دارد که اعتبارات مناسب نیاز است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191913

مهمترین اخبار ایران و جهان: