نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 21:43

۶ میلیون هکتار اراضی در کشور رفع تداخل شده است

اردبیل- رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۶ میلیون و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشور در سال‌های اخیر با تلاش و پیگیری‌های کارشناسی رفع تداخل شده است.

رضا افلاطونی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور داریم که ۱۶ میلیون هکتار آن مشمول رفع تداخلات می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیون هکتار اراضی کشور در اولویت رفع تداخل قرار گرفته و سازمان امور اراضی با همتی مضاعف تلاش می‌کند تا در این حوزه اقدامات مؤثر و راهگشایی را در شهرستان‌های مختلف انجام دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در کنار رفع تداخلات، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی از هدف‌گذاری‌های اصلی است که در یک سال گذشته این روند بیش از ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

افلاطونی افزود: در استان‌های مختلف هیئت‌های رفع تداخلات با همکاری دستگاه‌های ذیربط فراهم شده تا با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک به سرعت بتوانیم زمین‌های کشاورزی را به سند تک برگی مجهز کنیم.

وی مزایای سنددار کردن اراضی کشاورزی را به عنوان یک هویت ارزشمند یادآور شد و خاطرنشان کرد: این اسناد می‌تواند برای روستاییان وثیقه‌ای با هدف دریافت تسهیلات بانکی بوده و ورودی پرونده‌ها به مراجع قضائی را به حداقل برساند.

افلاطونی رفع اختلافات ملکی بین کشاورزان و حل و فصل آنها را با کاربری اراضی کشاورزی بسیار مهم و ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: قانون حدنگار در کشور سال‌ها در مرحله اجرا است و امیدواریم در بخش کشاورزی در سال‌های آینده سند تک برگی به همه اراضی صادر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی و منابع ملی در کشور وجود دارد که از این میزان کمتر از ۱۵ درصد اراضی قابلیت کشت و زرع دارند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور مراقبت از محدوده اراضی کشاورزی به ویژه درجه یک را یادآور شد و اضافه کرد: به هیچ وجه سازمان امور اراضی اجازه تغییر کاربری این اراضی را به ساخت و سازهای ویلایی، سکونتی و یا صنعتی و خدماتی نمی‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1188857

مهمترین اخبار ایران و جهان: