نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 12:04

۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی «تیلاپیا» در خراسان جنوبی توزیع می شود

بیرجند- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی از توزیع ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا در استان خبر داد.

مهدی جعفری در گفت و گو با مهر با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا با آب‌های شور و لب شور سازگار است، افزود: میزان شوری آب برخی منابع آبی استان به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر بالا رفته که از این ظرفیت برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه پرورش ماهی تیلاپیا پویایی صنعت آبزی‌پروری در این استان کویری را در پی دارد، افزود: ماهی تیلاپیا جزو ماهیان گرم‌آبی بوده که دوره پرورش آن از ۱۲۰ تا ۱۸۰ روز با دمای مطلوب ۲۷ تا ۳۰ درجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دیدار اخیر خود با مدیرکل آبزیان آب شیرین سازمان شیلات و معاون دفتر فنی توسعه آبزی پروری شیلات ایران، بیان کرد: در این دیدار بر توسعه ویژه و سریع تیلاپیا در استان، به صورت جدی و اولویت دار، در برنامه‌های مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان تاکید شد.

جعفری با بیان اینکه صدور مجوزهای تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بدون محدودیت و بر اساس درگاه صدور مجوزها از مباحث این دیدار بود، افزود: مقرر شد ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا از محل طرح اصلاح روش‌ها و سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأمین و توزیع شود.

وی گفت: همچنین کارت شناسایی تولید در سیستم نیمه متراکم برای فعالان در حوزه تولید و پرورش آبزیان توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به کم آبی خراسان جنوبی، زرشک درختی مقاوم در برابر کم آبی است.

جعفری با بیان اینکه از سوی دیگر خشکسالی پای آفتی به نام زنگ جارویی زرشک را به استان باز کرده است، گفت: طرح اعتباری کنترل زنگ جارویی زرشک تهیه و تدوین و به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری جهت جذب بودجه از محل اعتبارات بحران ارسال شده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی با ۱۶ هزار و ۵۰۴ هکتار باغ زرشک، ۹۸ درصد زرشک تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1301957

مهمترین اخبار ایران و جهان: