نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 11:43

مدیرکل زندانهای یزد: مجازات جایگزین حبس، میانبری موثر برای اصلاح محکومان است

مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت:‌ اعمال مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت دنبال می‌شود تا راه کوتاه و میان‌بری برای اصلاح محکومان و مجرمان و بازگشت آنها به جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، افزایش جمعیت کیفری و بازد‌ارند‌ه نبود‌ن مجازات حبس، سیستم قضایی کشور را برآن د‌اشته تا مجازات‌های جایگزین حبس را د‌ر د‌ستور کار خود‌ قرار د‌هند‌. مجازات‌های جایگزین حبس که د‌ر قانون مجازات  مورد‌ توجه قانونگذار قرار گرفته، هم می‌تواند‌ از تبعات حبس و تاثیرات منفی مجازات زند‌ان بکاهد‌ هم اینکه فرد‌ مجرم می‌تواند‌ د‌ر کنار خانواد‌ه دوره محکومیت خود را گذرانده  و باعث حفظ کانون خانواد‌ه شود‌.

هد‌ف قانونگذار از مجازات‌های جایگزین، کاهش استفاد‌ه از کیفر سلب آزاد‌ی و مجازات حبس و جلوگیری از ورود‌ نامتناسب و نامتوازن افراد‌ به زند‌ان‌ها و همچنین گسترش مجازات حبس است.

رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌های یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از این استان، با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ مجازات جایگزین حبس صادر شده است اظهار کرد: زندان باید به محل نگهداری مجرمین خطرناک باشد، برای جرائم خرد و کم اهمیت، استفاده از مجازات های جایگزین استفاده شود.

وی استفاده از مجازات حبس را دارای تبعات بسیاری برای خانواده زندانی و سایر ارکان حاکمیت دانست و افزود: سلب آزادی یک فرد که بنا به ارتکاب یک جرم و بر اساس حکم قضایی صورت می‌گیرد، آسیب‌های جدی به خانواده بیگناه زندانی وارد می‌کند و هزینه‌های مادی و معنوی بسیار زیادی را برای حاکمیت دارد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد هدف از مجازات را اصلاح مجرم و باز اجتماعی کردن مددجو دانست و تصریح کرد: تا زمانی که درجه جرم اجازه دهد و امکان این باشد که از مجازات های جایگزین حبس استفاده گردد نباید به سمت استفاده از مجازات زندان رفت.

مقبلی خاطرنشان کرد:‌ وقتی فردی به مجازات زندان دچار می شود یک مضطر واقعی است چراکه دیگر حتی نمی‌تواند امور مربوط به خویش را پیگیری کند و اگر در جرائم مالی، شاکی داشته باشد نمی‌تواند حتی به دنبال جلب رضایت شاکی برود.

وی تغییر فرهنگ حبس محور را ضرورت اجتماعی امروز جامعه اعلام و بیان کرد: مردم باید بپذیرند که تنها حبس در زندان مجازات محسوب نمی شود و امروزه حبس مجازاتی سوخته است، بلکه بسیاری از مجازات‌های جایگزین و حتی مراقبت‌های الکترونیکی نیز می تواند بازدارنده و موثر باشد و افراد را محدود کند بدون اینکه تبعات استفاده از مجازات زندان بر آن مترتب باشد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد خاطرنشان کرد: قضات نیز باید در تعیین مجازات، دستورالعمل ساماندهی زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان را بعنوان نقشه راه مد نظر قرار داده و اعمال نمایند.

پایان پیام/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1295157

مهمترین اخبار ایران و جهان: