نیوز سیتی!
09 آذر 1402 - 23:26

روسیه: آماده کمک به عادی سازی روابط باکو و ایروان هستیم

وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در دیدار با همتای ارمنستانی خود اظهار داشت که آماده کمک به عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در ملاقات با همتای ارمنستانی خود اظهار داشت که آماده کمک به عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور روابط دیپلماتیک باهم ندارند. علی‌رغم تلاش‌ها برای صلح بین این دو کشور، هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری «نیوزآرمنیا» «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی خود در «اسکوپیه» از آمادگی این کشور برای کمک فعالانه به عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر اساس توافقات سه جانبه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲، از جمله امضای معاهده صلح بین ایروان و جمهوری آذربایجان تایید کرد.

وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان بر نیاز به تماس‌های بیشتر در سطوح مختلف تاکید کرد.

رئیس جمهور ارمنستان  نیز  روز چهارشنبه در ملاقات با یک مقام دولت لیتوانی اظهار داشت که عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان پیش نیاز مهم توسعه بیشتر کشورهای منطقه است.

«وهاگن خاچاتوریان» رئیس جمهورارمنستان در دیدار با «رایمونداس لوپاتا» رئیس گروه دوستی پارلمانی لیتوانی-ارمنستان گفت:«ارمنستان علاقه مند به دستیابی به صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی است.»

«الهام علی‌اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان نیز اخیرا در دیدار با «لئو دوچرتی»، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه انگلیس گفت که هیچ مانعی برای امضای توافق صلح بین باکو و ایروان وجود ندارد.

وی تاکید کرد جمهوری آذربایجان از دستورکار صلح منطقه حمایت می‌کند و آماده گفت‌وگو با ارمنستان برای انعقاد توافق صلح و عادی‌سازی روابط است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز اخیرا گفت که اولین اصل از سه اصل که باید برای امضای یک معاهده صلح استفاده شود این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان متقابلا تمامیت ارضی یکدیگر را به میزان ۲۸۶۰۰ کیلومتر مربع و ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع به رسمیت بشناسند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589913

مهمترین اخبار ایران و جهان: