نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 14:05

برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۲

در ادامه برگزاری ۴۳ نوبت حراج هفتگی و ۷ مرحله پذیره‌نویسی اوراق مالی اسلامی دولتی در سال گذشته، اولین مرحله حراج این اوراق در سال ۱۴۰۲، روز سه‎ شنبه ۱۰ مردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای عرضه تدریجی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله اول حراج اوراق مزبور در سال ۱۴۰۲ برای فروش به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج. ا. ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه، در روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود. لازم به ذکر است، بانک مرکزی در حراج‌های مزبور خدمات کارگزاری مورد نیاز را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ارائه می‌دهد.
نحوه برگزاری حراج و اوراق عرضه‌شده به شرح جداول زیر است:
 

.


حداقل حجم سفارش ۵۰۰ هزار ورقه است

وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارت ارسال و وزارت مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌زیرساخت معاملات، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تأمین مالی دولت خریداری نخواهد کرد. بانک مرکزی بر اساس بند «ع» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1415613

مهمترین اخبار ایران و جهان: