نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 18:16

مراسم آئینی‌مذهبی کومه آوج به ثبت ملی می رسد

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  شهرستان آوج  از آماده‌سازی و تهیه پرونده مراسم آیینی کومه برای ثبت در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آوج، میثم رحمانی اظهار کرد: در راستای صیانت از میراث ناملموس عاشورایی، پرونده ثبت ملی مراسم آیینی‌مذهبی کومه از آیین‌های عزاداری مرتبط با ماه محرم در شهرستان آوج با تلاش کارشناسان ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه شده که پس از بررسی در کمیته ثبت آثار ناملموس کشور این مراسم در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به‌ثبت می‌رسد.

وی اضافه کرد: مراسم آیینی‌مذهبی کومه یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مذهبی ویِژه منطقه آوج است که از شب تاسوعای حسینی آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه دارد و مردم آوج این مراسم را با شوری خاص و اعتقاد راسخ هرساله اجرا می‌کنند.

رییس اداره میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج تصریح کرد: کومه به‌معنای لغوی یعنی کمک کردن و در واقع این مراسم نمادین  برای یاری رساندن گروهی از افراد به امام حسین(ع) و یارانش است که به سمت کربلا حرکت می‌کنند ولی زمانی می‌رسند که واقعه کربلا به پایان رسیده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: کومه به‌عنوان اولین اثر میراث معنوی منطقه آوج در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422257

مهمترین اخبار ایران و جهان: