نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 13:24

احصای اولویت های پژوهشی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

بیش از ۱۰۰ اولویت‌ پژوهشی برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت شناسایی و احصا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این مطلب، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ اولویت پژوهشی از معاونت بهداشت، درمان، پرستاری، فرهنگی و دانشجویی، موسسه نیماد و دفتر طب ایرانی دریافت و احصا شده است که بیشترین اولویت‌ها به بخش بهداشت و درمان مربوط می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه لیست نهایی اولویت‌ها پس از جمع بندی و بررسی به ستاد ملی جمعیت ارسال شد، گفت: طبق ماده ۳۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، باید ۵ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به پژوهش‌های مرتبط با خانواده، فرزندآوری و رشد جمعیت اختصاص یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: با تعیین اولویت‌ها این مسیر از شفافیت لازم برخوردار می‌شود و تحقیقات این حوزه بر مبنای نیازهای اعلام شده و اولویت‌های کشور هدایت می‌شود.

پناهی گام بعدی را ارائه حمایت‌ عنوان کرد و افزود: گام اول تدوین اولویت‌های راهبردی تحقیقات با محوریت ماده ۳۹ قانون جوانی جمعیت است و پس از آن حمایت از تحقیقات کاربردی محصول و خدمت محور با اولویت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین حمایت از طرح‌های تحقیقاتی با محور این موضوعات در جهت استفاده از زیرساخت‌های مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص ۵ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به مقوله جوانی جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و همینطور خواسته شده تا گزارش فهرست طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ارتباط دارند و مشخصات پژوهشگران و نتایج به دست آمده را به همراه گزارش عملکرد به صورت سالانه اعلام شود.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکنون بالغ بر ۷۰۰ طرح و پایان‌نامه که به ماده ۳۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط است دریافت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ابلاغ هزینه کرد ۳۰ درصد از اعتبارات پژوهشی مرتبط با اجرای ماده ۳۹ قانون به پژوهش‌های مرتبط با تهدیدات و مخاطرات باروری به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و عنوان کرد: طرح‌های مرتبط با این بخش به صورت گزارش‌های شش ماهه به پدافند غیرعامل کشور و اداره جوانی جمعیت ارائه خواهد شد.

پناهی یادآور شد: اولویت‌های راهبردی تحقیقات تدوین شده و حمایت از پژوهش‌های کاربردی و طرح‌های تحقیقاتی مرتبط مبتنی بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تهیه شده است. همچنین حمایت ویژه از پایان نامه‌های دانشگاهی و حوزوی مرتبط با اولویت‌های پژوهشی ستاد ملی جمعیت نیز از جمله تکالیف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

پناهی همینطور اعلام کرد: تاکنون در مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت وبینارهای هم‌اندیشی چالش‌ها و راهکارهای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به واگذاری ماموریت ویژه جوانی جمعیت به کلان منطقه آمایشی یک با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۶ ماموریت ویژه و ملی با اختصاص اعتبار لازم به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واگذار شده است که با توجه به اولویت‌ و ضرورت‌های کشور ماموریت جوانی جمعیت با عنوان پروژه آسیب‌شناسی معضل جوانی جمعیت در کلان منطقه یک و تبیین مداخلات منجر به اصلاح آن با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد ریال واگذار شده است.

برخی اولویت‌های پژوهشی احصا شده شامل:

شناسایی عوامل تهدید باروری در حوزه مواد و فرآورده‌های غذایی؛

شناسایی مخاطرات باروری شیمیایی در زنان و مردان؛

بررسی نرخ ناباروری و موالید در مناطق مختلف کشور؛

مقایسه ژنوم زوج‌های نابارور در مقایسه با زوج‌های با باروری طبیعی؛

بررسی تکنولوژی های روز دنیا در درمان ناباروری و ارزیابی فناوری برای ورود به کشور؛

بررسی اثر مشاوره طب ایرانی در پیشگیری از سقط مکرر؛

تهیه و استانداردسازی پروتکل‌ها و گایدلاین های مراقبتی در حوزه ناباروری؛

بررسی اثربخشی مدل های مراقبتی در مددجویان نابارور زن و مرد به طور جداگانه؛

بررسی موانع و تسهیلات فرزندآوری و فرزندخواندگی؛

واکاوی عوامل فرهنگی زمینه ساز سقط و تک فرزندی؛

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441657

مهمترین اخبار ایران و جهان: