نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 18:11

هیچ اتحادیه‌ای اجازه افزایش خودسرانه قیمت کالاهای اساسی را ندارد / عرضه 34 قلم مواد غذایی 20 درصد پایین‌تر از قیمت بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با مشارکت سایر ارگانها تعداد گشت های بازرسی بازار کالاهای اساسی را افزایش داده ایم و شرایط بازار در حال حاضر عادی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی بعد از ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: وظیفه جهادکشاورزی ایجاد امنیت غذایی از طریق کشاورزان، بهره‌برداران، پرورش‌دهندگان دام و طیور و سایر فعالان عرصه بخش کشاورزی است.

وی امنیت غذایی را در دسترس بودن غذای کافی و سالم دانست و ادامه داد: بخش خصوصی و کشاورزان برای استمرار تولید نیاز به حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی دارند که سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها این وظیفه را انجام می‌دهند که از جمله می‌توان به تأمین نهاده‌های موردنیاز مانند کود، سم، بذر، تولید نهال، نظارت بر تولید نهاده‌های سالم، ذخیره کالای استراتژیک برای ایجاد امنیت روز غذایی اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت غله و خدمات بازرگانی نسبت به ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک اقدام می‌کنند تا در موارد بحرانی از این ذخایر استفاده شود.

فتحی تأمین امنیت غذایی را نیازمند وجود زیرساخت‌هایی از قبیل شبکه‌ها و سامانه‌های آبیاری دانست و افزود: تأمین این زیرساخت‌ها، بهسازی قنوات و کانال‌ها، لایروبی، احداث جاده‌های دسترسی به مزارع از جمله وظایف حاکمیتی است که به‌ عنوان وظیفه مجموعه جهاد کشاورزی تعریف ‌شده است.

وی افزود: جذب سرمایه برای بخش کشاورزی نیازمند ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که از جمله می‌توان برای تأمین تسهیلات و صدور مجوزهای لازم اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد شاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فسادپذیری تولیدات در حوزه کشاورزی، گفت: برای جلوگیری از فساد این تولیدات باید نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی اقدام کرد تا مازاد محصولات کشاورزی را تبدیل به محصولی کند که ارزش افزوده و ماندگاری بیشتری دارد تا وضعیت معیشتی کشاورزان نیز بهبود پیدا کند.

فتحی با اشاره به اجرای قانون انتزاع از حدود سه سال قبل و تفویض وظیفه تنظیم بازار، بازرسی، نظارت  و بازار رسانی محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی، گفت: تنظیم بازار به این دلیل تفویض شده است که بازار رسانی به ‌خوبی صورت گیرد و تولیدات کشاورز با کمترین هزینه به بازار برسد و تعادلی بین حوزه مصرف و تولید در زمینه کشاورزی ایجاد شود.

وی افزود: هر واگذاری زمین به بخش‌های دیگر از طریق مدیریت امور اراضی انجام می‌گیرد که بخشی از سازمان جهادکشاورزی است و از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند و همچنین در حوزه حفظ سلامت نیز دامپزشکی که زیرمجموعه دیگری از جهادکشاورزی است بر سلامت تولیدات دام و طیور نظارت می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه تنظیم بازار در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در ایامی مانند ماه مبارک رمضان، میزان تقاضا و مصرف افزایش پیدا می‌کند و باید تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرد که در این زمینه اصناف مختلف بازار رسانی را انجام می‌دهند.

فتحی ادامه داد: در ایام پایان سال و به ‌ویژه امسال که ماه رمضان با نوروز متقارن شده بود، علاوه بر میوه شب عید، کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، مرغ و گوشت در ۱۶ نقطه شهر تبریز و مراکز شهرستان‌ها به کمک شهرداری‌ها توزیع شد که این توزیع مازاد بر توزیع معمول اصناف در سطح استان بود و تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت.

عرضه ۳۴ قلم مواد غذایی ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار در فروشگاه های زنجیره ای 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان در قالب طرح فجر تا فطر گفت: طبق این تفاهم ‌نامه که یک رخداد مثبت بود، ما به میزان لازم شکر و برنج با قیمت تنظیم بازار در اختیار این فروشگاه‌ها قرار می‌دهیم و این فروشگاه‌ها نیز در مقابل ۳۴ قلم مواد غذایی را بین ۱۰  تا۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار عرضه کنند که خوشبختانه این تفاهم ‌نامه عملیاتی شد و مردم با رجوع به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند این اقلام را خریداری کنند و شرایط عادی در بازار استان حکمفرماست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه‌ها در روز پایان سال و ابتدای سال جدید، گفت: این تعطیلات باعث وقفه کوتاه ‌مدتی در عرضه گوشت مرغ گرم ایجاد کرد که تلاش کردیم با عرضه مرغ منجمد این وقفه کوتاه را پوشش دهیم و هیچ کمبودی در بازار احساس نشود.

فتحی گوشت قرمز منجمد و مرغ منجمد را جایگزینی برای گوشت و مرغ گرم دانست و بیان کرد: در مواقعی که افزایش تقاضا در بازار ایجاد می‌شود، گوشت و مرغ منجمد در بازار عرضه می‌شود و باید از این عرضه استقبال کرد چراکه اگر این ذخایر راهبردی مصرف نشود، تاریخ انقضای آن پایان می‌یابد و همچنین روز قبل از پایان سال ۶۶۰ تن کشتار مرغ انجام ‌شده است و این در صورتی است که میزان کشتار روزانه در استان حداکثر ۳۰۰ تن است و این میزان کشتار مازاد برای تنظیم بازار صورت گرفته است. 

افزایش تعداد گشت‌های نظارت بر بازار کالاهای اساسی با مشارکت سایر ارگان‌ها

وی اضافه کرد: در ایامی که تقاضا بیشتر هست و احتمال تخلف بیشتر است تعداد گروه‌های بازرسی با استفاده از نیروهای بسیج، بازنشسته و نیروهای داوطلبانه سایر بخش‌های سازمان از جمله حراست، از ۱۲ به ۳۷ گروه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزایش پیداکرده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به گشت‌ های مشترک این سازمان با بسیج، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات ادامه داد: در مواردی که تخلف احراز شود، برای متخلف پرونده ایجاد شده و برای بررسی به سازمان تعزیرات معرفی می‌شوند و حکم مربوطه در خصوص آن‌ها صادر می‌شود.

فتحی ادامه داد: تلاش کردیم در پرونده‌های پایان سال در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل پرونده و رسیدگی به آن شود تا بازدارندگی لازم ایجاد شود.

وی در خصوص افزایش قیمت گوشت و مرغ گفت: افزایش قیمت روند قانونی دارد که باید کارشناسان قیمت را احصا کنند و قیمت احصا شده همراه با سود متعارف نیز در کمیته استانی اقدام مشترک که ریاست آن استاندار است، تصویب شود تا قیمت مصوب اعلام شود و خودسرانه هیچ اتحادیه‌ای اجازه افزایش قیمت را ندارد و تنها یک مورد در این خصوص در استان انجام شد که سریعاً برخورد قانونی صورت گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تمایز قائل شدن بین گرانی و گران‌فروشی گفت: گرانی در برخی کالاهای اساسی اتفاق افتاد و اجرای مردمی سازی یارانه‌ها باعث شد که قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند که در نتیجه آن قیمت محصول نهایی نیز افزایش پیدا کرد اما فروش هر محصولی با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب، تخلف است و بازرسان ورود خواهند کرد و برای متخلف پرونده تشکیل خواهد شد.

فتحی با اشاره به لزوم قرار دادن قیمت مصوب با مهر و امضای تعاونی مربوطه در معرض دید مشتریان، گفت: شهروندان عزیز می‌توانند عرضه محصولات با نرخ بالاتر از قیمت مصوب را با تلفن ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند و یقین داشته باشند که در کمتر از ۳ ساعت اقدامات لازم اجرا خواهد شد و حداکثر در عرض یک هفته حکم پرونده صادر خواهد شد.

وی در خصوص نظارت بر کشتارگاه‌ها گفت: اداره کل دامپزشکی استان نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها انجام می‌دهد تا همه مراحل در سلامت کامل انجام شود و میزان کشتار انجام‌ شده را نیز برای اقدامات لازم در حوزه تنظیم بازار، ثبت می‌کنند. البته در ایام اوج مصرف، همکاران معاونت دام و طیور سازمان نیز وظیفه نظارت را در سطح کشتارگاه‌ها انجام می‌دهند.

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1118229

مهمترین اخبار ایران و جهان: