نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 11:36

6عامل تورم زا در اقتصاد در کشور/کاهش نرخ ارز، شرط کاهش چشم انداز تورم 1402

کارشناس اقتصادی خراسان جنوبی گفت: چشم انداز تورم ایران در سال پیش رو در صورت افزایش نیافتن نرخ ارز برای ماه های تیر و مرداد روندی کاهشی است.

سید مصطفی موسوی، کارشناس اقتصادی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند به شعارسال قبل که از سوی مقام عظمای ولایت «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» نامگذاری شد اشاره کرد و اظهارداشت: سال قبل به شرکت های دانش بنیان اهمیت ویژه ای داده شد به طوری که تعداد آن ها افزایش چشمگیری داشت اما در این زمینه نیز تا رسیدن به نقطه ایده‌ال فاصله است.

وی حرکت رخ داده در این زمینه را مثبت و موثر دانست و ادامه داد: در این زمینه تا حدودی اشتغال خوبی هم در کشور و هم در خراسان جنوبی ایجاد شد اما این که اشتغال ایجاد شده تا چه اندازه مربوط به دانش بنیان هاست یا توجه دولت به کارخانه ها و حمایت از قشرکارگر نیاز به بررسی دارد.

وی با اشاره به اعلام نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته خاطرنشان کرد: در این فصل نرخ بیکاری کشور ۸.۲ درصد اعلام شد که پایین ترین نرخ بیکاری در ۱۷ سال اخیر بود و دولت هم عملکرد بسیار قابل قبولی در این زمینه داشت.

خراسان جنوبی با پایین ترین نرخ بیکاری

این کارشناس اقتصادی نرخ بیکاری خراسان جنوبی را هم دراین فصل بسیار پایین دانست و گفت: خراسان جنوبی جزء استان های بالانشین در زمینه اشتغال زایی و آمار پایین بیکاری بود.

به گفته موسوی دولت هم به قولی که برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور داد عمل کرد و این تعداد شغل در ایران ایجاد شد.

فهرست عوامل تورم زا

وی در ادامه به شعار امسال که «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد اشاره و اضافه کرد: برای مهار تورم در کشور باید عوامل تورم زا را در اقتصاد از بین برد اما عوامل تورم زا چیست؟

وی یکی از عوامل تورم زا را کسری بودجه عنوان کرد و ادامه داد: این عامل به استقراض از باننک مرکزی می انجامد و چاپ پول را در پی دارد اما خوشبختانه اتفاقی که دراین زمینه افتاد کسری بودجه سال گذشته تا حدودی به صفر نزدیک شد و به حداقل رسید.

به گفته این کارشناس اقتصادی همچنین سال گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نشد که این اتفاق چاپ پول را هم در پی نداشت یعنی تا حدودی این عامل تورم زا نیز سال قبل حذف شد.

موسوی دیگر عامل تورم زا را افزایش قیمت حامل های انرژی همانند بنزین، گاز، آب، برق و.... برشمرد واضافه کرد: سال گذشته دولت دست به افزایش این حامل ها نزد و امسال هم برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی ندارد که این عامل هم سبب افزایش تورم در سال پیش رو نخواهد شد.

گرانی کالاها وارداتی عاملی تورم زا

وی عامل دیگر تورم زا را گرانی جهانی کالاهای وارداتی عنوان کرد و گفت: این عامل دیگر دست کشور نیست و به عنوان مثال به واسطه جنگ اوکرین شاهد افزایش قیمت چشمگیر کالاهای وارداتی به کشور بودیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که امیدوارم در سال جدید از این ناحیه تورمی به کشور وارد نشود افزود: یکی دیگر از عوامل تورم زا که از اهمیت ویژه ای هم برخوردار است رشد نقدینگی ست و زمان تحویل دولت به دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصد بود که اکنون به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

موسوی تصریح کرد: هرچند عده ای می گویند این نرخ هم بالاست اما وقتی با نرخ تورم بیش از ۴۵ درصد مقایسه می شود رقم قابل توجهی نیست که دولت با کنترل ترازنامه بانک ها می تواند نرخ نقدینگی را نیز کاهش قابل قبولی بدهد.

وی ابراز امیدواری کرد: کنترل بانک ها از سوی بانک مرکزی همچنان ادامه یابد تا بتواند در انجام ماموریتش سرعت رشد نقدینگی را کاهش دهد.

افزایش نرخ ارز دیگر عامل تورم زا

وی دیگر عامل تورم زا را افزایش نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: سال قبل دلاری ۲۸ هزار تومانی به حدود دو برابر افزایش یافت و اکنون به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است که این عامل سبب می شود هم کالاهای وارداتی و هم کالاها وابسته به دلار افزایش قیمت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی به سخنان روزگذشته رهبری با کارگزاران نظام اشاره و تصریح کرد: این گلایه رهبری هم بود که چرا باید کالاها تولید داخل با نرخ دلار قیمت گذاری شود؟

به گفته موسوی بنابراین دولت باید در قدم اول همه تلاشش را بر کنترل نرخ ارز بگذارد و پس از این اقدام جلوی ایجاد تورم را در کشور بگیرد.

چشم انداز تورم ایران در سال ۱۴۰۲

وی چشم انداز تورم ایران را در سال پیش رو در صورت افزایش نیافتن نرخ ارز برای ماه های تیر و مرداد روند کاهشی اعلام کرد و ادامه داد: وظیفه مسئولان خراسان جنوبی هم برای تحقق شعار سال این است که همه تلاش خویش را بر تولید محصولات مزیت دار استان بگذارند و پس از آن فراوری مناسب این محصولات خاص را در برنامه داشته باشد تا سبب ارزش افزوده شده و سود آن به طور مستقیم از جیب کشاورز زحمت کش خارج نشده و در جیب بازاری دیگر نقاط برود.

این کارشناس اقتصادی در خراسان جنوبی با تاکید مجدد بر افزایش ارزش افزوده تولیدات خاص استان تصریح کرد: اگر در این مسیر ثروت آفرینی انجام شود به طور حتم تولید خراسان جنوبی تقویت و ثروت ناشی از این راه نیز سبب افزایش بنیه اقتصادی استان خواهد شد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129073

مهمترین اخبار ایران و جهان: