نیوز سیتی!
11 اردیبهشت 1402 - 15:39

موضع گیری وزیر خارجه عراق در نشست اردن درباره سوریه

وزیر خارجه عراق در نشست مشترک  که با حضور وزرای خارجه اردن، عربستان، سوریه و مصر در امان برگزار شد، به بیان دیدگاه کشورش درباره سوریه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه عراق، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست اردن درباره سوریه گفت: ما می دانیم در عراق چیزی خطرناک‌تر از تروریسم و تضعیف اقتدار حکومت نیست بنابراین بر ما واجب است به تثبیت ارکان کشورهای برادر که به دلیل تعدد جناح ها و تداخل آنها و درگیری اراده ها و ایدئولوژی رنج می برند، کمک کنیم.

وی در این نشست مشترک که با حضور وزرای خارجه اردن، عربستان، سوریه و مصر در امان برگزار شده، تاکید کرد: زمان آن رسیده برای بازگرداندن ثبات و توسعه به سوریه و قرار دادن منابع اقتصادی آن در خدمت دولت و شهروندان آن تلاش کنیم. با وجود موانع و سختی هایی که این ماموریت با آن مواجه است، مهم ترین مساله رسیدن به آغاز حقیقی است و پس از آن می‌توان درباره بازنگری و اصلاحات سخن گفت.

وزیر خارجه عراق گفت که کشورش بارها خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با توجه به اساس و رویکردهای استراتژیک شده است و زمان آن رسیده اتحادیه عرب نقش مثبت خود در خصوص پرونده سوریه را ایفا کند.

وی گام های کشورهای عربی در برقراری روابط با سوریه و حمایت از مردم سوریه را مورد تمجید قرار داد و آنرا اقدامی میمون و مبارک توصیف کرد.

وزیر خارجه عراق بازسازی سوریه را نیازمند کمک به این کشور دانست و گفت: ما باید به بازگشت جایگاه سوریه کمک کنیم تا کشوری موثر در مقابله با چالش‌ها باشد.

فواد حسین تصریح کرد: ما امروز باید تلاش ها با هدف تحکیم ثبات و امنیت در منطقه را تشدید کنیم و در این راستا عراق همواره به دنبال ایجاد فرمولی توافقی بین سوریه و کشورهای عربی برای ایجاد کانال های گفتگو و آشتی در روابط بین کشورها بوده است. ما امروز یقین داریم متغیرهای مثبت در روابط بین کشورهای عربی و سوریه به نتایج مثبتی خواهد رسید که تاثیر آن در واقعیت را لمس خواهیم کرد.

فؤاد حسین در این نشست از گام های مثبت عملی بین عربستان و ایران پس از توافق فیمابین استقبال کرد و بر اهمیت این گام‌ها تاکید و ابراز اطمینان کرد که تقویت روابط بین دو کشور منجر به ثبات و امنیت منطقه می شود.

وزیر خارجه عراق در ادامه گریزی هم به توافق ایران و عربستان زد و از استقبال بغداد از این توافق خبر داد و گفت: این گام‌ها مهم است و به تقویت روابطی که ثبات در منطقه را به دنبال خواهد داشت، منجر خواهد شد.

فواد حسین با اشاره به نقش عراق در این زمینه گفت: عراق به دیپلماسی برای حل بحران‌ها در راستای خدمت به منافع منطقه و ملت‌های آن پایبند است.

وی در پایان از اردن تقدیر و جایگاه مهم آن در منطقه و سطح بین المللی و نقش مهم سازنده و ارتباط آن با کشورهای عربی و مسائل منطقه را تحسین کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1180429

مهمترین اخبار ایران و جهان: