نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 11:31

«لوموند» فرانسه: جنگ قدرت میان عربستان و امارات بالا گرفته است

یک روزنامه فرانسوی با اشاره به جنگ قدرت میان مقامات عربستان و امارات نوشت که این تنش‌ها میان دو طرف امروزه دیگر عیان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با تیتر «رقابت بر سر گسترش نفوذ میان بن سلمان و بن زائد در خاورمیانه» نوشت: تنش‌ها میان «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان و «محمد بن زائد آل نهیان» معلم سابق وی، افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: این تنش‌ها بر سر سیاست‌های مربوط به انرژی یا موقعیت ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه، امروزه دیگر به صورت گسترده‌ای، نمایان شده است. محمد بن سلمان از برقراری روابط سیاسی با ایران گرفته تا جنگ سودان و بحران اوکراین، همه جا حضور خود را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، زمانیکه بن سلمان به عنوان یک شاهزاده جوان در کنار پدر مسنش در سال ۲۰۱۵، قدرت را به دست گرفت، ائتلاف تنگاتنگی با بن زائد ایجاد کرد اما این ائتلاف بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، از هم پاشیده و چند وقتی است که آنها از یکدیگر دوری می‌کنند.

«برتراند بیسانسینوت» سفیر سابق فرانسه در عربستان معتقد است که محمد بن زائد نمی‌تواند بپذیرد، یک شاهزاده جوان، حوزه قدرت وی را به دست گرفته است.

پایگاه خبری عربی ۲۱ پیش از این در گزارشی با تیتر «آیا ائتلاف عربستان و امارات فروپاشیده است؟» نوشته بود: غیبت محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات در نشست سران کشورهای عربی در جده، سوالات زیادی را در خصوص آینده ائتلاف میان ریاض و ابوظبی مطرح کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد همان بحران یمن که باعث به وجود آمدن این ائتلاف شده، خود باعث فروپاشی آن شده است. بعد از تشکیل ائتلاف علیه نیروهای انصارالله یمن، اختلاف نظر امارات با عربستان در این خصوص آشکار شد. امارات به دنبال به دست گرفتن کنترل سواحل یمن و جزیره سقطری و حمایت از شورای انتقالی جنوب یمن بود. این کشور توقف مشارکت خود را در اوایل سال ۲۰۲۰ در ائتلاف مذکور اعلام کرد. این در حالیست که عربستان این اقدامات را یکجانبه توصیف کرده و آن را به ضرر اهداف مداخله ائتلاف سعودی در یمن دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421173

مهمترین اخبار ایران و جهان: