نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 23:07

پوستر پنجمین سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در خوزستان رونمایی شد

اهواز- با حضور مدیران فرهنگی و شخصیت‌های دینی خوزستان، پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز یکشنبه پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» با حضور مدیران فرهنگی و شخصیت‌های دینی خوزستان رونمایی شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم، نگاه به شیعه را نگاهی تمدنی عنوان کرد و گفت: امروز نگاه به شیعه در سراسر دنیا عوض شده و باید در اجرای بیانیه گام دوم به دنبال اهتزاز پرچم تمدن ولایی باشیم.

آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در ادامه صحنه عاشورا را به صحنه‌ای هنری تعبیر کرد که اگر کارگردانی امام حسین (ع) در این صحنه نبود، هیچ گاه حادثه عاشورا در تاریخ جاودانه نمی‌شد.

وی به نقش خواهر و دختر امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: کارگردانی صحنه کربلا بدون حضور زینب (س) و دیگر زنان عرصه کربلا ممکن نبود که هنرمندان ما باید در این زمینه بیشتر کار کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به ظرفیت هنرمندان خوزستانی در به تصویر کشیدن پیام عاشور، تمدن ولایی و نگاه به شیعیان اشاره کرد و افزود: این ظرفیت در شاعران، هنرمندان و مدیران موفق جبهه فرهنگ خوزستان وجود دارد اما باید کمک شود تا به شکلی عمیق به این مسائل پرداخته شود.

وی به تاسوعا، عاشورا و اربعین به عنوان سه نماد مهم تاکید کرد و گفت: نگاه هنرمندان خوزستانی نسبت به این نمادها ستودنی است اما ضرورت دارد تا هنر خوزستان را دریابیم و هنرمند خوزستانی را تقویت کنیم.

آیت الله فرحانی افزود: خوزستان فعلاً در ابتدای راه قرار دارد و آن طور که باید از همه ظرفیت‌ها بهره نبرده است، همچنین جامعه هنری تا راضی کردن حضرت فاطمه (س) خیلی فاصله دارد.

حجت الاسلام رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این مراسم از برپایی موکب فرهنگی هنری در پایانه مرزی چذابه خبر داد و بیان کرد: تمام تلاش خود را برای اجرای باشکوه برنامه‌های فرهنگی و هنری عاشورایی به کارخواهیم بست.

به گزارش مهر، مدیرکل بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، مدیر کل امور اجتماعی استانداری استان، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در این مراسم حضور داشتند.

همچنین استانداری خوزستان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در زمینه برگزاری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی مشارکت دارند.

این سوگواره ملی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی و حضور گروه‌های منتخب و هنرمندان از سراسر کشور، همزمان با پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه برگزار خواهد شد.

سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در چهار دوره گذشته با دبیری «مصطفی بوعذار» دربخش‌های تئاتر خیابانی و با اجرای تعزیه‌های فارسی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه با استقبال باشکوه روبه‌رو بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1396173

مهمترین اخبار ایران و جهان: