نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 16:24

تولید بذرهای سالم و اصلاح شده در اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از تولید بذرهای سالم و اصلاح شده برای افزایش راندمان تولید در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کمال شهبازی بعدازظهر امروز در بازدید از بوجاری غلات اردبیل اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نهاده‌هایی که می‌تواند موجب افزایش عملکرد و پایداری تولید شود، رقم مناسب است و به منظور ارتقای راندمان تولید بایستی استفاده از بذرهای سالم و اصلاح شده ترویج شود.

وی افزود: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ۱۸۰۰ تن غلات در طبقات مختلف بذری در سال جاری تولید شد که از این مقدار ۳۵۶ تن بذور پرورشی اقلیم گرم و مرطوب و سرد استان بوده که پس از پروسس در اختیار کشاورزان و شرکت‌های تولید کننده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه افزایش عملکرد در واحد سطح از راهکارهای تثبیت پایداری تولید گندم است، بیان کرد: فرآیند بوجاری، ضدعفونی و کیسه گیری ۴۲۰ تن بذر گندم و جو آبی و دیم منطقه گرم و مرطوب سواحل خزر و اقلیم سرد استان با همکاری محققین بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی و همکاران بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در مرکز تحقیقات مغان در حال انجام است. این عملیات در سایت بوجاری مرکز تحقیقات واقع در مغان از نیمه اول شهریورماه آغاز شده است.

شهبازی در خصوص اهمیت بذر در تولیدات بخش کشاورزی، تشریح کرد: بذر اساس تولید در کشاورزی محسوب می‌شود، بدون استفاده از بذر خوب نمی‌توان به حداکثر تولید و عملکرد دست یافت و می‌توان گفت بذر تنها نهاده‌ای است که می‌تواند در افزایش عملکرد نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اهمیت و نقش بذر در افزایش تولید، کشاورزان نسبت به تهیه بذر گندم و جو اصلاح شده از شرکت‌های تولید بذر مطمئن و مورد تائید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اقدام کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493273

مهمترین اخبار ایران و جهان: