نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 09:25

سرشماری زمستانی پرندگان در تالاب‌های نقده آغاز شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده گفت: سرشماری زمستانی پرندگان در زیستگاه های آبی این شهرستان توسط یک تیم چهار نفره آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده اظهار داشت: سرشماری زمستانی پرندگان در زیستگاه های آبی این شهرستان توسط یک تیم چهار نفره آغاز شد.

وی اظهار کرد: کارشناسان در این عملیات سرشماری زیستگاه های آبی این شهرستان شامل سد و تالاب حسنلو، سولدوز، «درگه‌سنگی» (سیران گلی)، شورگل حسنلو و حاشیه رودخانه گادر را به مدت چهار روز مورد بررسی قرار می دهند.

قایمی اضافه کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی با هدف دستیابی به آمار دقیق، تعداد و ترکیب جمعیتی گونه‌ها و مطالعه تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها از دیگر اهداف برگزاری سرشماری است، ادامه داد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره سال گذشته در طرح سرشماری زمستانی پرندگان، بیش از ۳۵ هزار بال پرنده بومی و مهاجر را در منابع آبی این شهرستان شمارش کردند.

قایمی اظهار کرد: کارشناسان در این سرشماری بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی از جمله خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، اردک سرسبز، غاز خاکستری، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید را شمارش کردند.

وی گفت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» جزو تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650329

مهمترین اخبار ایران و جهان: