نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 13:45

ساخت نیروگاه‌ خورشیدی محور جدید همکاری قرقیزستان و روسیه

معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: این کشور و قرقیزستان به طور مشترک پروژه‌ای را برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «دیمیتری ولواچ» معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت که روسیه و قرقیزستان به طور مشترک پروژه‌ای را برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی اجرا می‌کنند.

ولواچ افزود: در حاشیه این مجمع وزرای دو کشور درباره حمایت دولت از این پروژه گفت‌و‌گو خواهند کرد.

وی گفت: ما در حال بحث در مورد ساخت نیروگاه‌های خورشیدی هستیم، در حال حاضر وارد فاز اجرایی این پروژه شده‌ایم. ما امیدواریم که در حاشیه مجمع، نشست دوجانبه دیگری در سطح وزرای برگزار شود تا بیشتر در مورد چگونگی این پروژه صحبت کنیم که چه نوع حمایتی از طرف دولت‌های دو کشور مورد نیاز است تا هر دو سرمایه گذار و کسانی که بسترهای لازم را فراهم می‌کنند، بتوانند تا حد امکان به اجرای این پروژه سرعت ببخشند. موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر امیدوارکننده‌ترین زمینه همکاری روسیه و قرقیزستان و مبنای پایداری اقتصادهای ملی است.

وی همچنین ساخت مشترک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت حداکثر 300 مگاوات در منطقه ایسیک کول را یک پروژه همکاری مهم خواند.

لازم به ذکر است که یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 50 مگاوات و هزینه اولیه 35 میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاران قزاق در منطقه ایسیک کول در روستای تورو-آیگیر ساخته می‌شود.

به گفته مقامات قرقیزستان، شرکت عربی «مصدر» همچنین قصد دارد در ماه ژوئن ساخت یک نیروگاه خورشیدی را در این کشور آغاز کند.

شرکت‌های چینی China Power International Development Limited  و China Railway 20 Bureau Group Corporation می‌خواهند یک ایستگاه خورشیدی یک گیگاواتی در این کشور بسازند.

مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین مجمع اقتصادی روسیه است که از 14 تا 17 ژوئن برگزار می‌شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1287073

مهمترین اخبار ایران و جهان: