نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 13:18

دیدار مقامات قزاقستان و آذربایجان؛ همکاری در مسیر ترانس خزر محور مذاکرات

نخست وزیران قزاقستان و آذربایجان در شهر «باکو» دیدار و بر گسترش همکاری در زمینه ترانزیتی در مسیر ترانس خزر تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علیخان اسماعیلوف» نخست وزر قزاقستان در ادامه سفر خود به آذربایجان با «علی اسداف» همتای آذری خود در شهر «باکو» دیدار و در مورد مسائل دو جانبه گفت‌وگو کردند.

در این دیدار مقامات ارشد دو کشور بر افزایش همکاریهای دوجانبه و منطقه ای تاکید و در ادامه اسنادی را امضا کردند که به تقویت همکاری در بخش حمل و نقل و لجستیک در زمینه دیجیتالی‌سازی  را فراهم می‌کند.

یکی از مهمترین اسناد توافقنامه ایجاد یک شرکت لجستیک واحد برای توسعه بیشتر مسیر  ترانزیت بین المللی ترانس خزر است.

این سند توسط نمایندگان قزاقستان و آذربایجان امضا شد و انتظار می رود در آینده نزدیک این توافق توسط طرف دیگر شرکت کننده گرجستان  امضا شود.

وظیفه اصلی این شرکت انجام حمل و نقل محموله بین چین و اروپا خواهد بود. حداکثر ساده سازی همه فرآیندها است.

در گذشته زمان تحویل کالا در مسیر چین به اروپا ۵۳ روز بود که امروز به ۱۸ تا ۲۳ روز کاهش یافته است. فعالیت های شرکت جدید در سال جاری زمان تحویل را به ۱۸ روز تضمینی و سپس به ۱۰ تا ۱۵ روز کاهش می دهد.

برای اجرای این طرح، جذب سرمایه گذاران بزرگ بین المللی برنامه ریزی شده است. تفاهم نامه همکاری در زمینه گسترش تعامل حمل و نقل و دیجیتالی شدن «کریدور میانی» بین وزارت صنعت قزاقستان و وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان امضا شد.

مذاکرات مقامات قزاقستان و آذربایجان برای اجرای کریدور ترانس خزر در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت کالا و انرژی در این منطقه وجود ندارد تا بتواند در آینده نزدیک این مسیر را به مسیر ترانزیتی قوی تبدیل کند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303673

مهمترین اخبار ایران و جهان: