نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 23:18

محلات شهری یکی از عناصر مهم و مؤثر در حیات اجتماعی شهرها هستند

محله من، به عنوان هویت اجتماعی اقتصادی و ترکیب یافته از کاربری‌های تأمین کننده نیازهای روزمره در شهر قلمداد می‌شود که علاوه بر ابعاد کالبدی دارای ماهیت اجتماعی، حس همبستگی، هویت جمعی و دسترسی به خدمات و تسهیلات مورد نیاز ساکنین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سعیدشبانیان، موسس پیشخوان محله من، در جمع اصحاب رسانه، گفت: محلات شهری یکی از عناصر مهم و مؤثر در حیات اجتماعی شهرها هستند، در واقع نقش و کارکرد محلات، موجب می‌شود تا افراد ساکن، پیوندهای اجتماعی بیشتری نسبت به هم داشته و این پیوندها در پیشرفت پایدار شهری با بهره گیری از توانمندی و مشارکت جمعی بر روی سرمایه اجتماعی محله اثرگذار گذاشته و افزایش سرمایه اجتماعی را حادث شده تا این امر باعث رونق اقتصاد شهر شود.

وی با بیان اینکه برندسازی محلات بارویکردکسب وکارهای خرد ازمهمترین اهداف پروژه محله من است، افزود: طی یکی دو دهه اخیر در سطح جهان، بسیاری از نهادهای دخیل در موضوع مدیریت شهری، بر ترویج نگرش مشارکتی و تشویق برنامه ریزی پایین به بالا تأکید داشته و تصمیم گیری و چاره اندیشی در خصوص حل مسائل شهری را بر مبنای اجتماعات محله‌ای پایه گذاری نموده‌اند.

مدیر پیشخوان محله من، با بیان اینکه کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری، چالش مهم شهرهای بزرگ است گفت: یکی از چالش‌های پیش روی شهرهای بزرگ در عصر حاضر، کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری است. اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند.

شبانیان اظهار کرد: امروزه در اکثر کشورهای دنیا توجه خاصی به کارآفرینی و کارآفرینان در نظام نوین مدیریت شهری می‌شود. کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای جهش اقتصادی، از ابزار پیشرفت اقتصاد درون شهری به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند از سوی دیگر اقتصاد پایدار محلی به ساکنان و مدیران شهری، امکان بهره گیری از فرصت‌های سرمایه گذاری در محله را داده و منجر به تأمین خدمات شهری مطلوب‌تر، کاهش هزینه‌های نگهداری شهر و افزایش خود اشتغالی در محله و نهایتاً افزایش درآمدهای شهر و مدیریت شهری خواهد شد.

وی ادامه داد: اندیشمندان معتقدند اگر کیفیت زندگی در محله با توجه به مؤلفه‌های محیط، اقتصاد و هویت اجتماعی (روابط دوستانه) تأمین شود، گردشگر به سوی آن مکان حرکت خواهد کرد و این حرکت یعنی تولید ثروت برای ظرفیت‌های موجودی که باید بالفعل شوند و این هنر مدیریت شهر است که ظرفیت‌ها را شناسایی و بسترسازی برای ایجاد زنجیره کامل اقتصاد از تولید تا مصرف و فروش و تبدیل شدن به ثروت را با برنامه ریزی دقیق، فعال نماید.

شبانیان گفت: بر مبنای مطالب بیان شده اقتصاد محله محور، باور و عظمی راسخ می‌خواهد تا با همت تلاشگران عرصه مدیریت جهادی، باور به نشدن‌ها در کشور را تمام کرده و فرصت تبدیل به شدن‌ها را ایجاد کند؛ در این راستا اقتصاد محلی ناظر بر نگاه اصالت الهی، از بدو تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) ایجاد و در آینده باید بیشتر احیا شود.

وی اظهار کرد: بستر سازی چرخه تولید صنایع دستی و طراحی مدل صادرات آن، کشاورزی شهری، بسترسازی خدمات محله وصاحبین کسب وکار در دو مدل افقی و عمودی، ایجاد و یا واگذاری مراکز اقتصادی محله، علی‌الخصوص مراکز اقتصادی تحت امر نظام، مدیریت شهری همچون فروشگاه‌های ارزاق و … در قالب تعاونی‌های مردمی به مراکز و اجتماع محور محله، همچون تشکل‌ها، مساجد، هیأت‌های مذهبی و نقش دادن همراه با اصول و استانداردها به مردم برای تأثیر گذاری در اقتصاد و جلوه‌های موفقی از تحول اقتصاد محلی خواهد بود.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281373

مهمترین اخبار ایران و جهان: