نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 17:44

آستین: امیدواریم سوئد پیش از نشست ماه جولای، به ناتو ملحق شود

وزیر دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد: امیدواریم سوئد پیش از نشست ماه جولای، به ناتو ملحق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) در سخنانی از امیدواری کشورش برای عضویت سوئد در ناتو سخن گفت.

وزیر دفاع آمریکا در این باره گفت: امیدواریم ترکیه تصمیم را زودتر بگیرد و با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند. امیدواریم که پیوستن سوئد به ناتو پیش از نشست ناتو در ماه جولای سال جاری میلادی روی دهد.

«لوید آستین» در این خصوص ادامه داد: ما همچنان در زمینه پیوستن سوئد به ناتو تلاش می‌ کنیم و سعی بسیار داریم که در این زمینه به نتیجه برسیم.

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که با همتای آمریکایی خود درباره پرونده پیوستن سوئد به ناتو و قرارداد فروش جنگنده‌ های «اف- ۱۶» تلفنی بحث و تبادل نظر کرده است.

«مولود چاووش اوغلو» همچنین افزود: سوئد تعهدات خود را طبق طرح توافقنامه برای پیوستن به ناتو تکمیل نکرده است. این کشور به اقدامات بیشتری برای تکمیل روند پیوستن به ناتو نیاز دارد.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1160174

مهمترین اخبار ایران و جهان: