نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 10:29

کهگیلویه وبویراحمد پیشگام در حفاظت مشارکتی/ دومین اقدام محیط زیست در پیشگری و مبارزه با آتش سوزی جنگل ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با مشارکت مردم چیتاب و تشکل نهضت سبز زاگرس منطقه حفاظت شده سیوک بعنوان پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در حفاظت کلید خورد.

اسلام جاودان خرد در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد:شروع فصل گرما ، زنگ هشداریست برای آنان که در بهار و تابستان سال های قبل ، روزهای پیاپی در کوه های صعب العبور ،  شب و روز برای مهار آتشی که به جان جنگل ها و مراتع استان افتاده بودند تلاش می کردند.

وی بیان کرد: کسب تجربه های تلخ از آتش سوزی باعث شد تا آنان منتظر نمانند و قبل از آنکه آتشی دوباره شعله ور گردد،  دور هم  جمع شوند تا راه علاجی در پیش بگیرند و به ضرب المثل "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" جامعه عمل بپوشانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در این خصوص تصریح کرد: در سنوات گذشته پس از اطفاء هر آتش سوزی ، جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه برگزار می گردید تا علل و عوامل آتش سوزی بررسی و راهکارهای لازم برای جلوگیری از تکرار این تراژدی برای سال های آینده اندیشیده شود‌

 جاودان خرد عنوان کرد: با توجه به اینکه علت اکثر آتش سوزی ها عمدتا" بصورت مستقیم یا غیر مستقیم عامل انسانی بوده ، یکی از راهکارهای عملی و پیشنهادی درجلسات پس از اطفاء ، کاهش حضور فیزیکی افراد در مناطق بوده است.

وی گفت:در همین راستا، اداره حفاظت محیط زیست بویراحمد پس از ایجاد آتش برهای جدید و لایه روبی آتش برهای قدیم  بخشی از  جاده های خطر ساز دسترسی به مناطق جنگلی و مرتعی را مسدود کرده است.  

جاودان خرد یکی دیگر از راهکارها را مشارکت جوامع محلی دانست و افزود: در سنوات گذشته هرجا که جوامع محلی با محیط زیست همکاری خوبی داشتند آتش سوزی کمتری رخ داد یا اگر اتفاق می افتاد در کمترین زمان ممکن مهار می شد، بحث مشارکت جوامع محلی بشدت مورد تاکید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با جلسات متعددی که با تشکل نهضت سبز زاگرس برگزار گردید، نقش مردم محلی و تدوین راهنمایی اقدام جامع در مهار آتش سوزی با استفاده از دانش بومی در دستور کار قرار گرفت .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این طرح مورد استقبال خیلی خوب  مردم شریف بخش چیتاب قرار گرفت ، با مشارکت این مردم و همراهی تشکل نهضت سبز زاگرس ، منطقه حفاظت شده سیوک ، بعنوان پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در حفاظت کلید خورد .

جاودان خرد بیان کرد: امید داریم که بتوانیم این تجربه که اعتقاد راسخ به موفقیت آن وحود دارد را به سایر مناطق و استان های دیگر منتقل کنیم.

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1137174

مهمترین اخبار ایران و جهان: