نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 15:52

اقامت‌ شبانه در آشوراده خارج از پناهگاه خواهدبود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: اقامت‌شبانه گردشگران در طرح طبیعت‌گردی جزیره‌آشوراده از محدوده پناهگاه حیات‌وحش میانکاله خارج و به محدوده شهر بندرترکمن منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس ازگرگان، محمدرضا کنعانی صبح امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس اظهارکرد: طرح مدیریتی در همه مناطق تحت مدیریت در استان گلستان مصوب شده و یا در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از مساحت استان گلستان در مناطق تحت‌ مدیریت تحت عنوان مناطق چهارگانه قرار دارد تصریح کرد: در این طرح ضمن حفاظت از این مناطق، زمینه حضور مردم فراهم شده تا بتوانند از مواهب الهی استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گلستان خاطرنشان‌کرد:مناطق تحت‌ مدیریت چهارگانه در چهار زون امن، بازسازی، تفرج و بافر حفاظت و مدیریت می‌شوند.

وی ادامه داد: این طرح برای جزیره آشوراده به عنوان یک پناهگاه حیات‌وحش تدوین شده و در جزیره آشوراده طرح طبیعت‌گردی و گردشگری به عنوان دو مقوله جدا از هم اجرا می‌شود.

کنعانی گفت: طرح گردشگری جزیره آشوراده در مساحت ۱۳۸ هکتار خارج از پناهگاه حیات‌ وحش و در حریم شهر بندرترکمن اجرا خواهد شد که در این طرح امکاناتی چون هتل، بازارچه و دیگر امکانات رفاهی قابل دسترس برای گردشگران فراهم خواهدشد.

وی بیان کرد: طرح طبیعت‌گردی این جزیره در محدوده پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله به مساحت ۲۲ هکتار اجرا می‌شود که در این طرح ظرفیت برد روزانه گردشگران مطالعه شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان با بیان اینکه مجوز ارزیابی اثرات زیست‌ محیطی برای جزیره آشوراده در سال ۱۳۹۷ اخذ شده‌ است ابراز کرد: این مجوز در سال ۱۳۹۷ مصوب شد و با سازمان همیاری شهرداری‌های کشور نیز قرارداد امضا شده، اما سال‌ها بعد شورای عالی معماری و شهرسازی ملاحظه‌های زیست‌ محیطی برای این مجوز را اعلام کرد.

وی افزود: در این ملاحظه‌ها قید شد تا اقامت شبانه گردشگران به تعداد ۸۰ نفر در روز از محدوده پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله به بافت روستا با اولویت جوامع محلی و سازه‌های محلی آنجا منتقل شود.

کنعانی گفت: بر این اساس و با تلاش‌های صورت گرفته توسط استاندار تمامی مجوزهای کمیته ملی طبیعت‌گردی، مجوز سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دیگر مجوزهای لازم اصلاح شد.

 

صندوق ملی محیط‌زیست سرمایه‌گذار اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده

وی یادآورشد: سرمایه‌گذار پروژه طرح طبیعت‌گردی آشوراده، صندوق ملی محیط‌زیست کشور بوده که مجوزهای اولیه را کسب کرده و مراحل قانونی را برای اجرای این طرح می‌گذراند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان خاطرنشان‌کرد: دسترسی به طرح طبیعت‌گردی این جزیره برای گردشگران از طریق ساحل بندرترکمن و با قایق است و مسیر بندرترکمن تا این جزیره نیز توسط سازمان بنادر و دریانوردی با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) لایروبی شده‌ است.

وی بیان کرد:در طرح طبیعت‌گردی آشوراده ، پایگاه اورژانس و آتش‌نشانی پیش‌بینی شده اما از آنجایی که حیات‌ وحش میانکاله در حوزه استحفاظی استان مازندران است، سازمان حفاظت محیط‌ زیست مازندران ملزم به گسترش شبکه پیشگیری و اطفای حریق در این جزیره خواهدبود.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423530

مهمترین اخبار ایران و جهان: