نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 12:36

ناامیدی از آینده و فرار بی‌امان صهیونیست‌ها از فلسطین/ اسرائیل در آستانه فروپاشی از درون

درحالی که شاخص‌های جنگ داخلی در فلسطین اشغالی بیش از هرزمانی افزایش یافته، درصد بالایی از اسرائیلی‌‌ها با اعتراف به اینکه امیدی به آینده ندارند، در تلاش برای فرار بی‌بازگشت از اراضی اشغالی هستند که یک تهدید موجودیتی بزرگ برای صهیونیسم محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جنگ‌های داخلی در مناطق مختلف جهان معمولا به طور ناگهانی و بدون مقدمه آغاز نمی‌شوند و معمولا قبل از وقوع هر جنگ داخلی در هر نقطه از جهان، تنش‌ها و پیش‌زمینه‌های متعددی مشاهده می‌شود. در این بین برخی مناطق جهان بنا به دلایل مختلفی از جمله اختلافات فرقه‌ای و تبعیض نژادی و مذهبی و ... و همچنین چندقطبی شدن فضای سیاسی و حزبی، بیشتر مستعد درگیری و جنگ داخلی هستند.

در این بین فقدان وجود یک هدف، ارزش عالی و هویت جمعی از جمله مهمترین عواملی است که یک جامعه را در برابر تنش‌های داخلی آسیب‌پذیر می‌کند. بر همین اساس حکومت‌هایی که به شکل غیرقانونی و یا به عبارت دیگر بر مبنای اشغالگری و در مکانی که متعلق به یک قوم دیگر است، تاسیس می‌شوند، فاقد هویت جامع و هدف واحد هستند و همین مسئله موجب شکنندگی و ضعف ساختار جامعه آن می‌شود.

ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد کاملا منطبق با ساختار رژیم جعلی اسرائیل است که 7 دهه قبل در سرزمین اشغال شده فلسطین بنا شد. بنابراین تحولاتی که صهیونیسم از دهه‌های گذشته تاکنون شاهد آن بوده و همواره درگیر بحران‌های سیاسی و اجتماعی می‌شود، عجیب نیست.

اما در دوره اخیر و به ویژه مرحله فعلی، وقایع داخلی فلسطین اشغالی حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی گام دیگری در جهت بالا بردن سطح دوقطبی شدید داخلی برداشته است. تظاهرات 100 هزار نفری شهرک‌نشینان صهیونیست علیه کابینه جدید این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو و اتهامات متقابلی که بین مقامات صهیونیست رد و بدل شده و درباره وقوع جنگ داخلی هشدار می‌دهند، گواه این امر است.

شنبه شب اسرائیلی‌ها در میدان «هبیما» تل‌آویو و همچنین مناطق مختلف قدس اشغالی تظاهرات گسترده‌ای علیه کابینه جدید و اقدامات و قوانینی که این کابینه فاشیستی نتانیاهو قصد دارد در ساختار قضایی رژیم صهیونیستی ایجاد کند، برگزار کردند. این تظاهرات بزرگ بعد از سلسله اعتراضات مخالفان نتانیاهو و متحدانش به تحرکات کابینه جدید در ایجاد تغییرات اساسی در سیستم قضایی که تامین کننده منافع راست های افراطی‌است، برگزار شد.

 

در این چارچوب روسای دانشکده‌های حقوق در دانشگاه‌های سراسر فلسطین اشغالی، با صدور بیانیه‌ای تغییرات برنامه‌ریزی شده توسط کابینه نتانیاهو در سیستم قضایی اسرائیل را محکوم کرده و هشدار دادند که این تغییرات اصول نظام حقوقی این رژیم را نابود می‌کند.

علاوه بر آن بیانیه‌های تندی از جانب مسئولان معارض صهیونیستی در جریان این تظاهرات‌ها صادر شد که بیانگر وضعیت متشنج داخلی بود. اتهامات متقابلی که در خلال این تظاهرات بزرگ میان مقامات صهیونیست رد و بدل شد در نوع خود بی‌سابقه بود و مهمترین آنها به این شکل است:

-«بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم اشغالگر در این زمینه اعلام کرد: اگر کابینه نتانیاهو به همین منوال ادامه دهد، مسئول وقوع یک جنگ داخلی خواهد بود. زمان آن فرارسیده که همگی به شکل گسترده به خیابان‌ها بیاییم و علیه حکومت نژادپرست نتانیاهو تظاهرات کنیم.

-بعد از نشست سران احزاب مخالف نتانیاهو ، بنی‌گانتس تاکید کرد که احزاب اپوزیسیون علیه تلاش‌های کابینه نتانیاهو برای نابودی «دموکراسی» اسرائیل همکاری خواهند کرد.

-نتانیاهو در پاسخ به بنی‌گانتس گفت: اگر به این راه خود ادامه دهید شما مسئول جنگ داخلی خواهید بود که در جامعه اسرائیل به وجود می‌آید.

-یکی از اعضای کنست از حزب «یش عتید» در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که شما در منزل خود شاهد انفجار یک بمب خواهید بود.

-معاون سابق رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری اعتراضات گسترده برای سرنگونی کابینه نتانیاهو شده است.

-در طرف مقابل «یهودت زویکا فوگل» عضو حزب «قدرت یهودی» از کنست، بنی گانتس و یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی را متهم به خیانت کرده و خواستار دستگیری آنها شده است.

-یائیر لاپید در پاسخ به فوگل گفت: ایتامار بن گویر (وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو) تهدید می‌کند که از کامیون‌های آبپاش علیه تظاهرات کنندگان استفاده خواهد کرد. فوگل می‌گوید که من و گانتس باید دستگیر و زندانی شویم و این درحالی است که آنها (اعضای کابینه نتانیاهو) در منطقه بئر السبع، سعی داشتند دانشجویان معترض را سرکوب کنند.

-لاپید همچنین نتانیاهو را تهدید کرده و گفت، اجازه نمی‌دهیم ما را سرکوب کنند و علیه آنها تظاهرات خواهیم کرد.

-آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نتانیاهو را متهم کرد که عامل تحریک اسرائیلی‌ها علیه یکدیگر است.

-جنبش موسوم به «پرچم‌های سیاه» که مسئول سازماندهی تظاهرات‌ها علیه نتانیاهو است، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کودتای نتانیاهو به نتیجه نمی‌رسد و اسرائیلی‌ها در برابر زور و ظلم خواهند ایستاد. تظاهراتی که امشب آغاز شد، شروع یک مبارزه بی‌امان است.

-یائیر گولان، عضو سابق کنست و یکی از مسئولان سازماندهی تظاهرات‌ها در تل‌آویو اعلام کرد: آنها در راه نابودی «دموکراسی» هستند و ما با اعتصابات و تظاهرات‌های خود پاسخشان را خواهیم داد.

بر این اساس تحولات جاری در اراضی اشغالی از قبیل بیانیه‌ها، اتهامات متقابل و تظاهرات‌ها، بیانگر عدم موفقیت صهیونیست‌ها در دستیابی به هدف راهبردی خود از زمان آغاز اشغالگری آنها در فلسطین بوده و نشان می‌دهد صهیونیسم نتوانسته جامعه اسرائیلی را به سمت یک هدف و هویت واحد سوق دهد.

سایه جنگ داخلی بر سر اسرائیلی‌ها

شمار زیادی از پژوهشگران و متفکران صهیونیست از همان ابتدا درباره خطر وقوع جنگ داخلی هشدار داده و شاخص‌های آن را بررسی کرده بودند. «آوشالوم ویلان» یکی از این متفکران است که تاکید کرد، با توجه به شکاف شدید میان افراطیون مذهبی و سکولارها در جامعه اسرائیلی احتمال وقوع یک درگیری شدید میان آنها وجود دارد و راست‌ های افراطی‌ یک تهدید موجودیتی داخلی برای اسرائیل محسوب می‌شوند.

شاخص‌های داخلی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که تنش داخلی میان اسرائیلی‌ها به بحرانی عمیق تبدیل شده که مقابله با آن دشوار است. به عبارت دیگر درگیری‌های داخلی در فلسطین اشغالی دیگر یک مبارزه حزبی یا سیاسی نیست، بلکه یک جنگ ایدئولوژیک مبتنی بر نفرت و طرد یکدیگر است که حالتی از «خودویرانگری» را در جامعه صهیونیستی به وجود آورده؛ مسئله‌ای که یکی از عوامل اصلی تشدید پدیده «مهاجرت معکوس» (سفر بی‌بازگشت) صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی است.

روند رو به رشد مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی

حقیقتی که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آن را پنهان کند این است که با تشدید تنش‌ها و اختلافات، در معرض تجزیه و فروپاشی از درون قرار گرفته است. اطلاعات رسمی که اخیرا موسسات آماری رژیم اسرائیل منتشر کرده‌اند، بیانگر تقاضای قابل توجه اسرائیلی‌ها برای دریافت تابعیت‌های اروپایی با هدف مهاجرت از فلسطین اشغالی به اروپا و آمریکاست.

حتی یک سازمان صهیونیستی شروع به راه‌اندازی کمپین‌هایی برای دعوت از صهیونیست‌ها جهت مهاجرات از فلسطین اشغالی شده و تاکید کرده که در وهله نخست قصد دارد بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو، به 10 هزار اسرائیلی برای مهاجرت کمک کند.

نشریه عبری «زمان اسرائیل» در نوامبر گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که درخواست اسرائیلی‌ها برای گرفتن تابعیت فرانسه 13 درصد و تابعیت آلمانی و پرتغالی 10 درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن از سال 2021 میزان درخواست اسرائیلی‌ها برای گرفتن تابعیت اروپایی، نسبت به سال‌های گذشته 68 درصد افزایش یافته است.

این مسئله بیانگر تهدیدی بزرگ برای موجودیت صهیونیستی است که روی عامل جمعیت و جذب یهودیان سراسر جهان برای مهاجرت به فلسطین اشغالی برای بقای خود حساب باز کرده بود. تشدید افراط‌گرایی در جامعه صهیونیستی به ویژه با روی کار آمدن کابینه فاشیستی نتانیاهو، تشدید وضعیت دوقطبی و اختلافات و درگیری‌های سیاسی، وخامت اوضاع امنیتی در سراسر اراضی اشغالی و تداوم تهدید مقاومت و ایران علیه آینده رژیم صهیونیستی، از مهمترین عواملی است که اسرائیلی‌ها را به سمت مهاجرت معکوس سوق می‌دهد.

هم‌زمان با اعتراضات گسترده در سراسر اراضی اشغالی علیه کابینه نتانیاهو و متحدان افراطی وی، فراخوان‌هایی برای مهاجرت از این سرزمین نیز منتشر شده و به ویژه موسسات وابسته به مخالفان نتانیاهو درحال سازماندهی کمپین‌هایی برای کمک به اسرائیلی‌ها جهت مهاجرت از فلسطین اشغالی هستند. این موسسات می‌گویند که از واقعیت درگیری داخلی و دوقطبی شدن جامعه اسرائیل آگاهند.

شاید صهیونیست‌ها متوجه شده‌اند که پروژه صهیونیسم به پایان عمر خود نزدیک شده و امید به ساختن «کشوری یهودی» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، رویایی است که در معرض نابودی قرار گرفته است. در این زمینه بهتر است به اظهارات «یانیو گورلیک» یکی از رهبران سازمان «بیا باهم اینجا را ترک کنیم» اشاره نماییم که در گفتگو با روزنامه عبری معاریو اعلام کرد: من بعد از سال‌ها قاچاق یهودیان از یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین به اسرائیل (فلسطین اشغالی)  تصمیم گرفته‌ام که این بار به اسرائیلی‌ها برای مهاجرت به آمریکا کمک کنم. من نفرت زیادی در جامعه اسرائیل مشاهده می‌کنم و با چشمان خودم می‌بینم که ایرانی‌ها موشک‌های دقیق خود را به سمت اسرائیل (اراضی اشغالی) نشانه گرفته‌اند.

واقعیت دیگری که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند کتمان کند این است که ازهم گسستگی و تفرقه و تشدید شکاف‌ها و اختلافات در جامعه صهیونیستی به خودی خود تبدیل به نقطه ضعفی شده که فروپاشی اسرائیل را از درون تسریع می‌کند. «جان روز» متفکر صهیونیست و نویسنده کتاب «اسرائیل سگ نگهبان آمریکا در خاورمیانه» در این زمینه می‌گوید: مهاجرت به اسرائیل (فلسطین اشغالی) به شکل قابل توجهی کاهش یافته و اکنون بسیاری از اسرائیلی‌ها هستند که در سایه شکست مقامات در تضمین امنیت آنها، دیر یا زود اسرائیل را ترک می‌کنند. این وضعیت منجر به فروپاشی اسرائیل خواهد شد و من آینده دور و درازی برای آن نمی‌بینم.

همچنین جالب است نگاهی به اظهارات «شلومو ماعوز» نویسنده صهیونیست بیندازیم که اعتراف کرد: مهاجرت معکوس، هراس اسرائیلی‌های مُسن تر از کاهش تعداد یهودیانی که به صفوف ارتش می‌پیوندند را بیشتر می‌کند. با وجود اینکه ممکن است برخی اسرائیلی‌ها بنا به دلایل مختلف اعم از اقتصادی و امنیتی یا شخصی و یا حضور در یک جامعه بزرگتر، اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کرده باشند اما احتمال دارند آنها هرگز برنگردند.

به گفته این نویسنده صهیونیست، مهاجرت معکوس پدیده‌ای است که باید جلوی آن گرفته شود. تشدید روند مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها در سال 2022 یادآور اتفاقی مشابه در سال 1990 است؛ جایی که 14200 یهودی به دلیل فروپاشی اوضاع امنیتی ناشی از انتفاضه اول فلسطینیان، اسرائیل (اراضی اشغالی) را ترک کردند. سپس در سال 1993 بیش از 18200 نفر و در سال 1995 حدود 18700 اسرائیلی مهاجرت کرده و دیگر برنگشتند. این آمار در درازمدت نگران کننده هستند.

آمارهای جدید درباره مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها واضح‌تر بوده و واقعیت این معضل را برای رژیم صهیونیستی آشکار می‌کند. بر این اساس تا پایان سال 2020  تعداد یهودیانی که از فلسطین اشغالی مهاجرت کردند به 756 هزار نفر می‌رسد. البته این آمار فقط مربوط به کسانی است که مستقیما از فلسطین اشغالی به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند و شامل یهودیانی که در این کشورها متولد می‌شوند نیست.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی تلاش داشت از جنگ روسیه و اوکراین به نفع خود بهره‌برداری کند و یک کمپین برای جذب یهودیان از سراسر جهان و ایجاد فضایی برای کشاندن یهودیان روسیه و اوکراین به فلسطین اشغالی به راه انداخته بود؛ اما واقعیت آن است که اطلاعات مربوط به مهاجرت در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد تعداد کسانی که سالانه از این سرزمین مهاجرت می‌کنند بسیار بیشتر از کسانی است که وارد آن می‌شوند.

یک نظرسنجی که در ماه ژانویه گذشته انجام شد نشان می‌دهد که 40 درصد از اسرائیلی‌ها تمایل به مهاجرت دارند.  روی کار آمدن کابینه راست‌افراطی و رفتارهای فاشیستی افرادی چون ایتامار بن گویر  و بتزلائل اسموتریچ، روند مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها را تسریع کرده و نشان می‌دهد که این پدیده نه تنها متوقف نمی‌گردد بلکه در مرحله جدید اسرائیلی‌ها شاهد آغاز موج بزرگی از فرارهای بی‌بازگشت از اراضی اشغالی خواهند بود.

ناامیدی اسرائیلی‌ها از آینده

از طرف دیگر نهاد موسوم به «موسسه دموکراسی اسرائیل» که پیشتر گزارش‌های زیادی درباره بی‌اعتمادی صهیونیست‌ها به ارتش منتشر کرده بود در تازه‌ترین نظرسنجی خود اعلام کرد که تنها 49 درصد از اسرائیلی‌ها به آینده خود امید دارند.

این موسسه ضمن انتشار نتایج نظرسنجی مذکور تاکید کرد، از دهه گذشته میزان خوشبینی اسرائیلی‌ها به آینده، کاهش چشمگیری داشته؛ زیرا درصد کسانی که به آینده خود اعتماد دارند به 49 درصد رسیده و 69 درصد از آنها می‌گویند که مایل به ادامه زندگی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) نیستند.

نتایج این نظرسنجی بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سال 2003 تا 2022 بوده و نشان می دهد که میزان اعتماد اسرائیلی‌ها به 8 نهاد مهم یعنی  ارتش، پلیس، ریاست، کابینه، کنست، احزاب سیاسی و دادگاه عالی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت درگیری فلسطینیان و صهیونیست‌ها، شکاف‌های داخلی و مسائل سیاسی و درگیری داخلی بین اسرائیلی‌ها از جمله مهمترین عوامل ناامیدی اسرائیلی‌ها از آینده خود بوده و همچنین اعتماد آنها به سیاستمداران و احزاب و کنست و رسانه‌های صهیونیستی بیش از 20 درصد نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 980230

مهمترین اخبار ایران و جهان: