نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 19:39

مغرب 25 هزارمهاجرت غیرقانونی دریایی را شناسایی و خنثی کرده است

وزارت کشور مغرب از تلاش‌های گسترده در مقابله با پدیده قاچاق انسان و نجات جان صد‌ها مهاجر از خطر مرگ در دریا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مغرب روز یکشنبه اعلام کرد که در سال جاری بیش از ۲۵۰۰۰ تلاش مهاجران غیرقانونی برای عبور از دریای مدیترانه به اروپا را خنثی کرده است.

کشورهای جنوب اروپا با سواحل گسترده همواره  مقصد نخست مهاجرانی هستند که در آرزوی رسیدن به اروپا هستند. بیشتر این مهاجران با قایق و در مسیرهای خطرناک قاچاقیان انسان در دریا از سواحل ترکیه و یا از جزایر نزدیک یونان و یا از طریق شمال مدیترانه خود را به یونان، اسپانیا، ایتالیا و قبرس می‌رسانند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» وزارت کشور مغرب در بیانیه‌ای که اعلام کرد که در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۲۵۵۱۹ تلاش برای مهاجرت غیرقانونی را رهگیری و ۳۱۵۰ مهاجر را از خطر مرگ نجات داده است.مناطق «ملیلا» و «سئوتا» در سواحل شمالی مغرب مسیرهای اصلی مهاجرت غیرقانونی به اروپا محسوب می‌شوند. این دو منطقه تحت سلطه اسپانیا هستند اما مغرب آنها را سرزمین‌های اشغالی می‌داند.

این وزارتخانه افزود که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱۷ شبکه قاچاق انسان برچیده شده است.

 

کشورهای شمال آفریقا مانند مغرب، تونس، الجزایر، لیبی و موریتانی سال‌ها شاهد تلاش‌های مهاجران عمدتا از کشورهای جنوب صحرای آفریقا برای رسیدن به اروپا به امید زندگی بهتر بوده‌اند. در حالیکه برخی از مهاجران موفق می شوند به مقصد برسند، برخی دیگر اغلب در طول سفر جان خود را  از دست می‌دهند.

گارد ساحلی تونس نیز از دستگیری ده‌ها نفر که قصد داشتند از مسیرهای آبی، غیر قانونی به قاره اروپا مهاجرت کنند، خبر داد. تونس اعلام کرده که ۸ مورد تلاش برای مهاجرت غیرقانونی را خنثی و ۱۳۹ نفر  را دستگیر کرده است. «حسام الدین الجبلی» سخنگوی گارد ملی تونس گفت: «افراد بازداشت شده شامل ۱۱۲ تونسی، ۲۶ مهاجر از کشورهای جنوب صحرای آفریقا و یک تبعه عرب هستند.

اخیرا در حادثه‌ای نزدیک سواحل یونان، یک قایق مهاجران غرق شد دستکم ۷۸ کشته و صدها ناپدید دیگر برجای گذاشت(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309030

مهمترین اخبار ایران و جهان: