نیوز سیتی!
08 تیر 1402 - 00:16

احداث سد «چهار روستایی» نقش مهمی در تامین آب کشاورزان خواهد داشت

گناوه- رئیس اداره منبع آب شهرستان گناوه گفت: سد «چهارروستایی» شهرستان گناوه در صورت احداث نقش بسیار مهمی در مهار آب‌های سطحی و کمک به تأمین آب به خصوص نیاز کشاورزان منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عبدالرسول محمدی عصر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه اظهار داشت: تا قبل سال ۱۴۰۱ اداره منابع آب شهرستان گناوه و دیلم تفکیک نشده و مشترک بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم این امر پیگیری و در هفته دولت، اداره منابع آب شهرستان دیلم افتتاح و مستقل شد.

رئیس اداره منبع آب شهرستان گناوه با اشاره به اهم عملکردهای این اداره افزود: تمدید پروانه چاه‌ها، کارشناسی‌های تعیین حریم و بستر رودخانه، نصب کنتورها، ارائه طرح‌ها از جمله این عملکردها است.

۳۳۹ کارشناسی تعیین حریم

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۳۳۹ کارشناسی تعیین حریم طرح‌ها توسط کارشناسان این اداره انجام شد که شامل طرح‌های زمین‌های کشاورزی، ساخت و سازها، طرح‌های بزرگ آبزی پروری، شهرک‌های صنعتی، نهضت ملی مسکن و تفریحی و گردشگری بوده است.

آزادسازی ۵۲۱۵ مترمربع از حریم رودخانه‌ها

وی با اشاره به آماری از آزادسازی حریم بستر رودخانه در شهرستان گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۲۱۵ متر مربع از حریم بستر رودخانه‌ها که در آنها ساخت و ساز یا موارد دیگری انجام شده و تعرض به حریم بود از طریق پیگیری از دستگاه‌های امنیتی و قضائی آزادسازی شد.

وی بیان کرد: در سه ماه نخست سال جاری نیز ۷۵ کارشناسی و ۵۲ طرح در قالب دامداری، مرغداری، بوم گردی و تعداد ۱۶ پروانه بهره برداری چاه کشاورزی تمدید شده است.

وی بیان کرد: تعداد ۱۱۰ کنتور حجمی و هوشمندِ نیز بر چاه‌های کشاورزی نصب شده است.

وی تصریح کرد: اداره منابع آب شهرستان داری یک گروه گشت بازرسی است که از وظایف آن حضور مستمر و شبانه روزی در سطح شهرستان و نظارت جهت پیشگیری از تخلفاتی مانند حفر چاه‌های غیرمجاز، تعرض به حریم‌های رودخانه و یا موارد دیگر است.

ثبت ۳۷۹ میلیمتر بارندگی در سال آبی

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه با اشاره به میانگین بارندگی در سال آبی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ در شهرستان گفت: سال آبی از اول مهر ماه آغاز و تا آخر شهریور سال بعد ادامه دارد و سال آبی جاری میانگین بارندگی در سطح استان بوشهر ۳۰۶ میلیمتر بوده که در شهرستان گناوه ۳۷۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

وی بیان کرد: چهار ایستگاه باران سنجی میزان بارندگی شهرستان گناوه را نشان می‌دهد که طی سال آبی، ایستگاه کلر ۲۷۴ میلیمتر، چاهبردی ۳۷۱ میلیمتر، عباسی با ۵۰۳ میلیمتر و چهار روستایی ۳۷۰ میلیمتر بارندگی اعلام و از طریق میانگین گیری بارندگی شهرستان ۳۷۹ میلی متر اعلام شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه با اشاره به میزان آورد بارندگی رودخانه‌ها فصلی گفت: در سطح شهرستان سه رودخانه بزرگ دره گپ، رودخانه شور در چهار روستایی و قسمتی از رودخانه حله قرار دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب آورد بارندگی دره گپ ،۴۷ میلیون متر مکعب رودخانه چهار روستایی و رودخانه حله در منطقه کلل دشتستان ۲۰۹ میلیون مترمکعب بوده است.

احداث سد «چهار روستایی» نقش مهمی در تامین آب کشاورزان خواهد داشت

اهمیت استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب برای مصرف صنعتی و فضای سبز

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه با اشاره به موضوع پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه و اهمیت استفاده از آن در صنعت، فضای سبز و درختان غیر مثمر گفت: پساب فاضلاب شهر گناوه به تصفیه خانه فاضلاب در روستای گشویی هدایت می‌شود و در حوضچه آن جمع می‌شود که این تصفیه خانه هنوز تکمیل نشده است.

وی گفت: این اداره پیگیر این موضوع است تا بتوان با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم و با تصفیه پساب جمع شده در محدوده تصفیه خانه فاضلاب گشویی، آب آن را برای مصارف صنعتی، آبیاری درختان غیر مثمر و فضای سبز شهر استفاده کرد.

اهتمام ویژه برای احداث سد در شهرستان گناوه

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت احداث سد و مهار آب‌های سطحی در شهرستان گناوه گفت: از مزیت‌های مهم احداث سدها مهار آب‌های سطحی، جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها متر مکعب آب ناشی از بارندگی و کمک به تأمین آب شهرستان به ویژه در بخش کشاورزی است که این اداره به جد پیگیر این موضوع در سطح شهرستان است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه بیان کرد: مطالعات امکان سنجی احداث چهار سد بر روی رودخانه‌های چهار روستایی، دره گپ و رجدون در دستور کار قرار گرفت که سد چهار روستایی یکی از مهمترین این سدها در سطح شهرستان گناوه و اداره منابع آب شهرستان پیگیری احداث این سد در بالادست روستای چهار روستایی است.

وی اضافه کرد: سد چهار روستایی در صورت احداث به عنوان سومین سد بزرگ استان از نظر وسعت و حجم آب ذخیره بعد از سدهای دالکی و رئیسعلی است و حجم مخزن این سد ۱۸۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

احداث سد «چهار روستایی» نقش مهمی در تامین آب کشاورزان خواهد داشت

وی بیان کرد: این سد در صورت احداث نقش بسیار مهمی را در مهار آب‌های سطحی و کمک به تأمین آب در بخش‌های مختلف به خصوص نیاز کشاورزان منطقه خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه گفت: در حال حاضر امکان سنجی سد چهار روستایی با تصاویر و نقشه‌های هوایی انجام شده است.

و ی بیان کرد: مراحل بعدی نقشه برداری زمینی و تکمیل مطالعات ژئو تکنیک است که برای این مرحله نیازمند فراهم ساختن راه دسترسی و اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان است که به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: هزینه احداث سد نیز حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است که باید از منابع ملی تأمین شود.

وی گفت: سه سد دیگر یکی دره رجدون و دو سد دره گپ احداث خواهد شد که برای تکمیل مطالعات این سه سد نیاز به ۶ تا هفت میلیارد تومان اعتبار است و در صورت تأمین این اعتبار مطالعات این سدها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مطالعه هر سه رودخانه اصلی گفت: مطالعه رودخانه چهار روستایی، حله و دره گپ انجام شده است که مطالعه رودخانه دره گپ در سال ۹۲، چهار روستایی سال ۹۸ و حله در سال ۹۱ انجام و به پایان رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1316330

مهمترین اخبار ایران و جهان: