نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 13:58

نخستین واکنش عملی کی‌یف به انتقال سلاح اتمی از مسکو به مینسک

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه از اعزام و استقرار گسترده نیروهای اوکراین در امتداد مرز این کشور با بلاروس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آلکسی پولیشچوک، رئیس معاونت دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه می‌گوید که ارتش اوکراین به طور چشمگیر واحدهای رزمی خود را به مرز این کشور با بلاروس اعزام و هرازگاه با تدارک حملاتی، توانمندی دفاعی مینسک را آزمایش می‌کند.

پولیشچوک گفت: این اطلاعاتی که به دفعات در اظهارات مقامات منعکس شده، حاکی از آن است که ارتش اوکراین عملاً نیروهای قابل توجهی را در امتداد مرز بلاروس-اوکراین مستقر کرده و گاه‌وبی‌گاه تلاش می‌کند تا به نحوی توانایی دفاعی این کشور مستقل را بیازماید.

وی یادآور شد که در چنین شرایطی، از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون، واحدهای اضافی گروه منطقه‌ای مشترک (بلاروس و روسیه) در مینسک مستقر شده‌اند.

مقام ارشد روس ادامه داد: ماموریت آنها این است که به عنوان یک عنصر بازدارنده عمل کرده و مانع حمله به قلمرو اتحادیه روسیه و بلاروس شده و تهدیدهای ناشی از نفوذ دشمن از طریق گروه‌های خرابکاری و شناسایی را کاهش دهند. با این واقعیت پیش می‌رویم که روسیه و بلاروس برای خنثی کردن تجاوز از جانب اوکراین یا کشورهای همسایه عضو ناتو، ابزار کافی را در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم که رژیم کی‌یف و قیمان غربی‌اش به این درک مشترک برسند که به‌دنبال ماجراجویی نظامی نبوده زیرا در این صورت، عواقب بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود، هفته گذشته گفت که تسلیحات هسته‌ای مسکو به شکل فیزیکی طی روزهای آتی به خاک بلاروس انتقال خواهند یافت و علاوه بر این، مینسک در صورت لزوم، تاسیساتی برای نگهداری موشک‌های دوربرد هم در اختیار دارد.

پوتین پیش‌تر گفته بود که روسیه پس از مهیا شدن تاسیسات ویژه در بلاروس، تسلیحات اتمی را به مینسک منتقل خواهد کرد و کنترل این سلاح‌های هسته‌ای نیز در اختیار مسکو خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه در ماه مارس با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در کشورهای اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس، با لوکاشنکو به توافق رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295374

مهمترین اخبار ایران و جهان: