نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 18:00

ارمنستان: ایران مسر ترانزیتی ما به خاورمیانه است

یک دیپلمات ارشد ارمنستان روز سه شنبه با تاکید بر توسعه روابط با ایران گفت، ایران مسیر ترانزیت این کشور به خاورمیانه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون وزارت امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه در نشستی با موضوع «واقعیت‌های جدید منطقه و صلح» که در «ایروان» پایتخت این کشور برگزار شد بر روابط گرم ارمنستان با ایران، گرجستان و هند تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «مناتساکان صفریان» معاون وزارت امور خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد که این کشور برای توسعه روابط سنتی خود با ایران تلاش می‌کند.

بر اساس این گزارش، ارمنستان سالانه ۳۶۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند. ارمنستان و ایران در اوت ۲۰۲۳ سندی را برای تمدید قرارداد گاز طبیعی برای برق تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند. بر اساس این قرارداد بازنگری شده، ایران صادرات گاز طبیعی به ارمنستان و ارمنستان نیز صادرات برق به ایران را افزایش خواهد داد.

او گفت: «ما در حال برداشتن گام‌های فعال برای افزایش همکاری‌های خود از جمله در سطح همکاری‌های چندجانبه هستیم و از این نظر حمل‌ ونقل کالا، پروژه‌های زیربنایی، توسعه انرژی و برنامه‌های منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.»

این دیپلمات ارشد ارمنستان افزود: «ایران چهارمین شریک تجاری ارمنستان است. ایران مسیر ترانزیتی ارمنستان به خاورمیانه است. ما از موضع روشن و اصولی ایران در قبال تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان بسیار قدردانی می‌کنیم.»

مقام‌های ارشد ارمنستان بارها به اهمیت روابط با ایران اشاره کرده‌اند. ایران از بزرگترین صادر کنندگان کالا به ارمنستان محسوب می‌شود. ایران دارای مرکز تجاری در ارمنستان است. گفته می‌‌شود که ایران قصد دارد حجم تجاری با ارمنستان را به سه میلیارد دلار برساند.

نخست وزیر ارمنستان اخیرا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» درباره توسعه روابط با ایران و کشورهای دیگر گفت: «اول از همه باید برای بهبود روابط در منطقه و با کشورهایی که روابط خوبی داریم تلاش کنیم تا این روابط بهتر شود. این مربوط به گرجستان و جمهوری اسلامی ایران است».

«گنل سانوسیان» وزیر امور زیرساخت ارمنستان نیز اخیرا گفت که ارمنستان و ایران قصد دارند همکاری در برنامه گاز مقابل برق را افزایش دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595074

مهمترین اخبار ایران و جهان: