نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 13:30

تاکید «رحمان» بر تداوم تلاش‌ها برای حل مسائل مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با وزیر امور خارجه قرقیزستان زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور و چشم‌انداز توسعه آن و حل مشکلات مرزی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با «جین‌بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان که طی سفر رسمی دو روزه در «دوشنبه» قرار دارد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار که زمینه‌های مختلف همکاری تاجیکستان و قرقیزستان و دورنمای توسعه آن بررسی شد، رحمان بر اهمیت توسعه فعال‌تر گفت‌وگوی‌های سیاسی و تقویت فضای اعتماد در روابط بین دو کشور که مبتنی بر پیوندهای چند صد ساله دوستی و اصول حسن همجواری است، تاکید کرد.

دو طرف در ادامه، بر اجرای توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور تاجیکستان و قرقیزستان در زمینه پیشبرد مذاکرات دوجانبه برای تعیین خط مرز دولتی دو کشور و نتایج اخیر به دست آمده در این راستا، تمرکز کردند.

در بخش دیگری، خاطرنشان شد که طی 4 ماه گذشته دو طرف بر سر طراحی و توضیح عملیاتی حدود 196 کیلومتر خط مرز دولتی توافق کردند و به طور کلی وضعیت 90 درصد از مرز مشترک روشن شده است.

رئیس جمهور تاجیکستان بر اهمیت تداوم تلاش در این راستا برای حل همه جانبه مسائل مربوط به مرز تاکید کرد.

در مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان و وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز مسائل مربوط به استفاده مشترک از منابع آبی رودخانه‌های فرامرزی، گسترش روابط تجاری و اقتصادی، پارلمانی و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شدند.

پیش از این، وزیر امور خارجه قرقیزستان با همتای تاجیک خود به صورت دوجانبه و گسترده مذاکرات انجام داد که در نتیجه آن برنامه همکاری بین نهادهای دیپلماتیک دو کشور برای سال‌های 2024-2025 به امضا رسید.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664079

مهمترین اخبار ایران و جهان: