نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 16:36

پیام ابرموشک هایپرسونیک فتاح برای منطقه و جهان

رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک فتاح نشان داد که سرعت حرکت ایران در قدرت منطقه‌ای و تبدیل‌شدن به قدرت جهانی، در حال افزایش است.

فارس پلاس؛ روایت روز - پس از رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک «فتاح»، به منظور شناخت تأثیرات این دستاورد بر روابط منطقه‌ای و بین‌المللی و پیام آن برای کشورهای جهان، با «سید رضا صدرالحسینی»، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل، گفت‌وگو داشته‌ایم. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

تأثیر رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک فتاح بر نقش ایران در نظم نوین آینده جهان چیست؟

جمهوری اسلامی ایران در تحولات جهانی، در موضع «بی‌طرفی فعال» قرار دارد. ایران در قدرت دفاعی بومی، توانمندی یکپارچه‌ای در حوزه پدافند هوایی، موشکی، زمینی و دریایی دارد و می‌تواند در تغییر هندسه جدید قدرت جهانی، با توجه به این توان و با اعتماد به مردم، نقش آفرینی قابل توجهی داشته باشد. داشتن قدرت دفاعی در فرآیند تغییر هندسه قدرت جهانی، از مؤلفه‌های مهم قدرت است.

این ابرموشک چه پیامی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

می‌توان گفت تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی و برخی از چهره‌های آن، از جمله نخست‌وزیر این رژیم، مصرف داخلی دارد و راهی است برای انتقال بحران از داخل سرزمین‌های اشغالی به خارج از آن. رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران، بر سر منافع ملی خود، با هیچ‌کس هیچ تعارفی ندارد. ایران در سال‌های اخیر در اقداماتی همچون سرنگونی پهپاد فوق‌راهبردی آمریکا، ثابت کرده است که تهدیدات را قاطعانه پاسخ می‌دهد. رژیم صهیونیستی با تهدیدات، سعی می‌کند شرایطی را به وجود آورد که حواس‌ها از اوضاع داخلی آن، پرت شود.

این رژیم، پیام رونمایی ابرموشک هایپرسونیک را به‌خوبی دریافت کرد؛ «جروزالم‌پست» رسانه معروف صهیونیستی، در واکنش به رونمایی از ابرموشک فتاح، اعلام کرده است که این ابرموشک تنها در مدت ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد. این مسئله نشان‌دهنده تغییر از بازدارندگی به بازدارندگی تهاجمی است که این ابرموشک توانسته آن را به اثبات برساند. همچنین، ایران توانسته است به نقطه غیرقابل تهاجم و غیرقابل تهدید، دست یابد. 

پیام این ابرموشک به کشورهای همسایه چیست؟

جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته هیچ‌گاه برای کشورهای منطقه تهدید نبوده است. ایران دکترین خود را، دکترین دفاعی اعلام کرده و با وجود آنکه ضربات زیادی از برخی همسایگان خورده، غیر از اقدام دفاعی، اقدام دیگری انجام نداده است و هیچ‌گاه برای همسایگان و کشورهای عربی منطقه، تهدید نبوده است.

جمهوری اسلامی ایران زمانی این ابرموشک را رونمایی کرده که بهترین روابط را در یک دهه گذشته با کشورهای همسایه دارد. کاملاً واضح است که موج اخیر گرایش کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای عربی به ایران، نشان‌دهنده این است که ایران‌هراسی که از جانب غرب به کشورهای عربی منطقه منتقل می‌شد، دیگر ظرفیت ادامه ندارد. کشورهای منطقه متوجه شده‌اند که جمهوری اسلامی با وجود دارا بودن قدرت دفاعی، هیچ‌گاه نگاه تجاوزگرانه نداشته است. بنابراین، این ابرموشک برای کشورهای منطقه یک ابرموشک کاملاً دفاعی است که می‌تواند به افزایش امنیت تمام منطقه، بی‌انجامد به شرط آنکه کشورهای منطقه هم در پازل امنیت منطقه‌ای بدون دخالت کشورها بیگانه، فعالیت کنند.

تأثیر رونمایی از این ابرموشک بر روابط ایران با کشورهای قدرتمند آسیایی چیست؟

قطعاً هر توانمندی از قدرت دفاعی، تأثیری مستقیم بر مسائل سیاسی و اقتصادی میان کشورها دارد. کشورهای قدرتمندی همچون چین و روسیه، این توانمندی بومی را مشاهده می‌کنند که به تقویت روابط و نقش‌آفرینی ایران، منجر خواهد شد. همسایگان شرقی و نیز منطقه قفقاز هم می‌توانند در موضوع مهم امنیت منطقه، بر جمهوری اسلامی به عنوان یک پشتوانه، تکیه کنند.

پیام این ابرموشک برای کشورهای غربی چیست؟

پیام ما به کشورهای غربی این است که جمهوری اسلامی می‌تواند به عنوان یک همکارِ قابل اعتماد، تلقی شود و برای هیچ کس تهدید نیست اما در عین حال ایران می‌تواند به‌خوبی از خود دفاع کند. اگر اروپایی‌ها که مطمئن هستند توانمندی جمهوری اسلامی قادر است یک دفاع همه‌جانبه را برای مردم ایران فراهم کند  تحت تأثیر ایران‌هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار نگیرند، ایران به عنوان یک کشور مقتدر و قابل اعتماد می‌تواند نقش‌آفرینی مناسبی را در مناسبات با کشورهای اروپایی، داشته باشد.

این پیام برای غربی‌ها شفاف است که ایران با فشارهای آمریکا، از منافع ملی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. مناسب است که اروپایی‌ها متوجه این موضوع شوند که می‌توانند بدون حضور آمریکا، مناسبات خود را انجام دهند و ایران هم بارها ثابت کرده که بر تعهدات خود پایبند است و بهتر است در شرایطی که آمریکا، اروپایی‌ها را درگیر جنگ اوکران کرده است این کشورها، مناسبات دو سویه با ایران داشته باشند.

نکته آخر...

رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک نشان داد که سرعت حرکت ایران در قدرت منطقه‌ای و تبدیل‌شدن به قدرت جهانی، در حال افزایش است و مؤلفه‌های این تبدیل قدرت، در حال فراهم‌شدن است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1266335

مهمترین اخبار ایران و جهان: