نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 11:35

تایید تراژیک سقوط به سبک زلنسکی؛ «باخموت حالا فقط در قلب ماست»

رئیس جمهور اوکراین با تایید ضمنی تسلیم شهر راهبردی باخموت به نیروهای روسیه گفت که چیزی از این شهر باقی نمانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی‌میل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جریان دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس «جی۷» در هیروشیما، به طور ضمنی، از دست دادن کنترل شهر باخموت و تسلیم آن به ارتش روسیه را تایید کرد.

زلنسکی در پاسخ به این پرسش که آیا شهر باخموت همچنان تحت کنترل اوکراین است یا اینکه ارتش روسیه آن را تصرف کرده، با لحنی نه‌چندان شفاف گفت: باید این موضوع را درک کنید که آنجا چیزی باقی نمانده و در حال حاضر، باخموت فقط در قلب ماست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این شهر به ویرانه بدل شده، مدعی شد که شمار زیادی از سربازان روسیه در باخموت کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اوایل امروز (یکشنبه) اعلام کرد که شهر آرتیموفسک که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود، در جریان عملیات نظامی مسکو در اوکراین، به طور کامل آزاد شد.

شهر باخموت در شمال جمهوری خلق دونتسک واقع شده و نقش یک مرکز حمل و نقل بزرگ برای تأمین تسلیحاتی نیروهای اوکراین در منطقه دونباس را ایفا می‌کرد. نبرد شدید برای آزادسازی این شهر از اول آگوست ۲۰۲۲ شروع شد. تا پیش از شروع این نبرد، حدود ۷۲ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) پس از به رسمیت شناختن حاکمیت دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و امضای توافقنامه همکاری و کمک دوجانبه، فرمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر و هدف از این اقدام را درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ظلم رژیم کی‌یف عنوان کرد.

از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) در دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا همه‌پرسی برای الحاق به روسیه برگزار شد و پس از موافقت حداکثری ساکنان، این مناطق ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) به طور رسمی به مسکو الحاق شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1226979

مهمترین اخبار ایران و جهان: