نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 15:29

تلف شدن سالانه ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با خبرنگار محیط زیست در دشت لار اظهارداشت: مردمی سازی حفظ محیط زیست در اولویت سازمان قرار گرفته است. آئین نامه طبیعت گردی با کمک میراث فرهنگی در حال بازنگری است.

وی افزود: تمام استان‌ها تا آخر سال باید پروژه مشارکت حفاظتی داشته باشند. اطلاعاتمان در مورد پراکنش پرندگان در حال انقراض تکمیل نیست و برنامه و نقشه کریدور حیات وحش در حال تهیه است.

اکبری بیان داشت: بی سر و سامان ترین نوع بهره برداری از طبیعت موضوع آفرود است و کوبیدگی خاک، آسیب حیات وحش را سبب می‌شود. بخش نامه‌ای را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده و ما نگران بی ضابطه طبیعت گردی هستیم.

وی اعلام کرد: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند و وزارت راه در مورد جاده میامی سبزه‌وار وارد عمل شده است و بقیه جاده‌ها هم باید مد نظر قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع چرای بی رویه دام در طبیعت گفت: این موضوع باید رفع و ساماندهی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشتر رودخانه‌ها دیگر شرایط نگهداری آبزیان را به دلیل آلودگی ناشی از تخریب و چرای بی رویه ندارند و درجه بندی رودخانه‌ها مد نظر است.

اکبری گفت: امسال ۴۰ میلیارد تومان توزیع اعتبار برای پیشگیری از اطفای حریق در محیط زیست داشته‌ایم.

وی بیان داشت: حفاظت الکترونیک و پایش هوشمند محیط زیست مد نظر قرار گرفته همچنین برای اولین بار حیات وحش کشور بیمه شده‌اند نسبت به مزارع کشاورزی و دام مردم و خسارت دامدار و کشاورز پرداخت می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق حیات وحش گفت: در تهران به ویژه مشکل حاد داریم و به تنهایی توان برخورد نداریم و انتقال برخی پرندگان را به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی را داریم و گاهی قاچاق گونه‌های حیات وحش به غرب کشور را داریم.

اکبری گفت: کشفیات قاچاق در ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ قطعه گونه هوبره بوده است و چندین برابر خارج شده است.

وی با بیان اینکه در مورد گوره خره ایرانی فقط یک جمعیت در بهرام گور استان فارس داریم گفت: باید زیستگاه جدیدی در نظر گیریم و بخشی را منتقل کنیم. همچنین مطالعات کارگاهی در مورد پلنگ‌ها داشته‌ایم تا برنامه عملیاتی نجات پلنگ داشته باشیم و ۶ میلیارد تومان امسال برای پروژه یوز پلنگ اختصاص داده‌ایم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1211479

مهمترین اخبار ایران و جهان: