نیوز سیتی!
08 فروردین 1402 - 16:42

استفاده از مهمات حاوی اورانیوم توسط نیروهای اوکراینی علنی شد!

بر اساس طوماری که جمعی از اوکراینی‌ها در تارنمای ریاست جمهوری این کشور به ثبت رسانده‌اند، از رئیس جمهور اوکراین خواسته شده تا استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، ممنوع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، جمعی از اوکراینی‌ها با امضا و ثبت طوماری در تارنمای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور از وی خواستند تا استفاده نیروهای اوکراینی از مهماتِ حاوی «اورانیوم ضعیف‌شده» ممنوع شود.

نویسنده و تهیه‌کننده این عریضه به مخاطرات این مواد، آلودگی درازمدت محیط زیست، از بین رفتن زمین‌های زراعی و مسمومیت مردم اشاره کرده‌ است.

در بخشی از این سند آمده است: استفاده از چنین مهماتی جنایت علیه بشریت و سیاره زمین است. استفاده از آنها غیرقابل قبول و غیراخلاقی است. من خواستار رسیدگی به این عریضه و اتخاذ تصمیمی مساعد درباره آن هستم. همچنین می‌خواهم تا پیش از رسیدگی به این عریضه، تدابیر پیشگیرانه به منظور از بین رفتن احتمال استفاده نیروهای مسلح اوکراین از چنین مهماتی اتخاذ شود.

در بخش دیگری از این طومار می‌خوانیم: با توجه به مدت زمان تجزیه فلزات سنگین، چنین آلودگی به زمین‌های زراعی سرایت کرده و آنها را کاملا بلااستفاده خواهد کرد.

تاکنون ۲۸ نفر این طومار را امضا کرده‌اند. برای آنکه زلنسکی این سند را مورد بررسی قرار دهد، به ۲۵ هزار امضا نیاز است. اوکراینی‌ها می‌توانند تا ۹۲ روز دیگر نسبت به امضای این طومار اقدام کنند.

آنابل گُلدی، معاون وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به پرسش یکی از اعضای مجلس اعیان این کشور، گفت که لندن برای اوکراین توپ‌هایی حاوی اورانیوم ضعیف‌شده ارسال خواهد کرد؛ این مهمات برای انهدام زره‌پوش‌ها موثرتر هستند. وزارت دفاع انگلیس اورانیوم ضعیف‌شده را جزوی استاندارد از مهمات قابل نفوذ به زره‌پوش‌ها توصیف کرده که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و واکنش مسکو به تحویل این مهمات به کی‌یف، صرفا با هدف انحراف و گمراه کردن اذهان عمومی صورت گرفته است!

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به این تصمیم مقامات انگلیس، گفته است که مسکو مجبور است تا به اقدام «غرب به عنوان آغازکننده استفاده از تسلیحاتی با اجزای هسته‌ای، متقابلا پاسخ دهد.»

سفارت روسیه در انگلیس به لندن درباره انتقال توپ‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به کی‌یف، هشدار داده است. سفارت روسیه تاکید کرده که این اقدام به تشدید جنگ منجر شده و استفاده از این مهمات در اوکراین، سلامت مردم را به خطر خواهد انداخت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1114435

مهمترین اخبار ایران و جهان: