نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 08:49

ضرورت افزایش قدرت تحلیل سیاسی اساتید و دانشجویان

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی بر افزایش قدرت تحلیل سیاسی دانشجویان و بعضی از اساتید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت شب گذشته در نشست هم اندیشی جایگاه دانشگاه در توسعه خراسان جنوبی که در آن معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و مدیرکل دفتر خانواده و امور بانوان استانداری، رؤسای دانشگاهیان استان و معاونان آنها و تعدادی از اساتید دانشگاه حضور داشتند، بیان داشت: در این نشست موضوع‌های کلیدی و اساسی را اساتید و نخبگان که افراد فرهیخته این دیارند را مطرح کردند که هر یک از شما زحمات بسیاری را در حوزه‌های علمی و پژوهشی و اجرایی تحمل کرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ قرآنی علم و جهل دارای معنای گسترده‌ای است، افزود: در فرهنگ قرآنی، عالم کسی است که فکر، اندیشه و رفتارش بر اساس حق و حقیقت باشد حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد.

وی تصریح کرد: جاهل هم در فرهنگ قرآنی کسی است که عمل و رفتارش بر اساس باطل باشد هر چند که در علوم مختلف صاحب نظر باشد.

وی با اشاره به این نکته که اساتید دانشگاه‌ها در هدایت علمی مردم تأثیر بسیاری دارند، گفت: در گذشته بعضی هر چند تابلوی اعتدال را بلند کردند اما از اعتدال چیزی نمی‌دانستند و آنچه مهم است حرکت در مسیر صراط مستقیم مورد نظر حضرت حق است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای شناسایی غرایز و طاغوت‌ها نشانه‌ها و علامت‌های است و از این رو پیامبر اسلام (ص) برای بعد از خود نشانه‌ها و علامت‌های بیان فرموده است تا مردم حق را از باطل بعد از خود تشخیص دهند.

قناعت اظهار کرد: قرآن و عترت دو نشانه‌ای هستند که پیامبر (ص) برای بعد از خود بیان کرده‌اند.

به گفته وی همه حقایق و اسرار کتاب‌های آسمانی در قرآن جمع شده است و همه اسرار قرآن در سوره فاتحه و همه اسرار آن در بسم‌الله و همه اسرار آن در بای بسم‌الله است.

وی تصریح کرد: مولای متقیان فرموده اند که" من نقطه بای بسم‌الله هستم" که این موضوع نشانگر آن است که آن حضرت از همه اسرار غیب و نهان جهان هستی با خبر است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۴ معصوم نور واحدی هستند، گفت: آیت الله بهجت حدیث: علی مع الحق و الحق مع علی" را از اسرار شیعه دانسته است که هیچ گاه این دو از هم جدا نمی‌شوند.

قناعت به نقل از آیت الله بهجت افزود: هر کس اهل مراقبه باشد به این موضوع می‌رسد که وقتی در محضر قرآن است، در محضر معصوم (ع) هم است.

به گفته وی با وجود اینکه بشر امروز از پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های تکنولوژی و فناوری برخوردار است اما جهل و نا آگاهی انسان امروز حتی در قرون وسطی هم وجود نداشته است.

وی یاد اور شد: که انسان در کنار پیشرفت‌های علمی، به عقب ماندگی‌های هم دچار شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ذخایر معدنی فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: آمریکا به این سادگی این کشور را رها نمی‌کند زیرا می‌خواهد مانند گذشته نفت ما را غارت کند.

وی با بیان اینکه آمریکا و انگلیس قبل از پیروزی انقلاب در این کشور خدای می‌کردند، تصریح کرد: در آن زمان تصمیم‌های مهم مربوط به امور کشور در سفارت‌های آنها گرفته می‌شد.

استاندار با متذکر شدن موقعیت استراتژیک ایران که نقطه اتصال بین غرب و شرق است، افزود: سیستم مدیریتی کشور با پیروزی انقلاب بر پایه اسلام ناب قرار گرفت و بعضی از افراد ساده فکر می‌کنند اگر از بعضی از آرمان‌های خود دست بر داریم، آمریکا با ما کنار می‌آید.

قناعت با بیان اینکه آنها حتی به مصدق رحم نکردند، خطاب به اساتید دانشگاه گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ شما در خصوص جهاد تبیین است که این کار را با نقشه و حساب و کتاب قبلی باید انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی باید برگزار شود، ادامه داد: ابهامات نسل جوان با بر پایی کرسی‌های آزاد اندیشی باید بر طرف شود.

وی خاطر نشان کرد که دانشگاه‌ها در زمینه جهاد تبیین دارای نقش کلیدی هستند که می‌تواند از اجرای توطئه‌های دشمن جلوگیری کند.

به گفته وی در کنار پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، تهدیدهای هم وجود دارد که باید آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی یکی از عوامل اصلی انحراف بعد از پیامبر (ص) را عدم تحلیل سیاسی مردم آن زمان و نداشتن بصیرت ذکر کرد و گفت: مردم در آن زمان به جای مشخص کردن مصداق‌ها، دنبال افراد می‌گشتند که این موضوع سبب شد حاکمیت از مسیر اصلی خود خارج شود.

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت افزایش قدرت سیاسی دانشجویان و بعضی از اساتید تاکید کرد و عنوان داشت:: در باره جایگاه دانشگاه‌ها در توسعه بحث‌های بسیاری مطرح است که در اولین شورای اداری استان و شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بر نقش و اهمیت این موضوع تاکید خواهد شد.

قناعت با اشاره به اینکه مشاوران افتخاری از بین اساتید دانشگاه‌های استان برای کمک آنها به توسعه خراسان جنوبی انتخاب خواهند شد، گفت: همه دانشگاه‌های رده پایین استان باید دانشگاه بیرجند را به عنوان دانشگاه مادر بپذیرند و در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها دانشگاه‌های سطح بالا باید به دانشگاه‌های پایین‌تر توجه کافی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: باید فهم درستی از هم دیگر داشته باشیم و از رقابت بی خود با همدیگر باید خودداری کنیم.

وی با اشاره به این نکته که طبیعی است که در توزیع منابع به بیرجند به عنوان مرکز استان باید بیشتر توجه شود، گفت: فرهیختگان و عالمان بیش از افراد دیگر باید قواعد بازی را رعایت کنند.

وی با قبول این موضوع که بعضی از مدیران دستگاه‌های اجرای نسبت به نقش و اهمیت جایگاه علمی دانشگاه‌ها و اساتید آن آگاهی لازم را ندارند، تصریح کرد: در گذشته به جایگاه علمی دانشگاه‌های در توسعه خراسان جنوبی کم و بیش توجه شده است اما باید از تجربیات گذشته به خوبی بهره بگیریم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان داشت: مدیران دستگاه‌های اجرای باید ارتباط خود را با تهران افزایش دهند و هفته‌ای یک بار برای پیگیری گرفتن اعتبار و امکانات به تهران بروند.

قناعت تاکید کرد: هر چه قدر حضور مدیران اجرایی استان در وزارتخانه‌ها افزایش یابد، بهتر است و در این راستا از ظرفیت بچه‌های خراسان جنوبی در تهران باید به خوبی استفاده کنیم.

وی یک بار دیگر تاکید کرد که فضای هم دلی بین مراکز علمی و دانشگاه‌های خراسان جنوبی باید ایجاد شود زیرا زمانی که ید واحدی باشید، دیگران از شما حرف‌شنوی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه خودم و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چند بار به دانشگاه بیرجند آمده‌ایم، تصریح کرد: در زمان وقوع اغتشاشات رئیس قوه قضائیه را به دانشگاه بیرجند آوردیم که بازخورد مثبتی داشت.

استاندار خراسان جنوبی خطاب به دانشگاهیان حاضر در این نشست عنوان داشت: باید بیش از این در جمع شما حضور پیدا کنیم اما چه کنیم که در شرایط فعلی این امر امکانپذیر نیست و با ایجاد فضای همدلی و صمیمیت باید به تکالیف خود برای خدمت به مردم خراسان جنوبی به خوبی عمل کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1152279

مهمترین اخبار ایران و جهان: