نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 16:21

۶ محوطه باستانی «نیر» ارزش ثبت در فهرست آثار ملی را دارد

نیر-مسئول ثبت آثار اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: ۶ محوطه باستانی شهرستان نیر با بررسی‌های انجام شده واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله محمدی بعدازظهر یکشنبه در بازدید از محوطه‌های باستانی شهرستان نیر اظهار کرد: ۶ محوطه باستانی شهرستان نیر با بررسی‌های انجام شده در جلسه ثبت آثار غیرمنقول استان واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه پرونده این محوطه‌های باستانی جهت بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت ملی آثار غیرمنقول ارسال شد، گفت: این پرونده‌ها در نوبت بررسی این شورا قرار گرفته است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: محوطه باستانی «سئوگی بولاغی»، «قلعه آختاچی»، «بند آب آختاچی»، «کور بولاغ»، «کهریز یئری» و «مسجد یئری» شش محوطه باستانی بررسی شده هستند که مربوط به دوره‌های هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره ایلخانی هستند.

محمدی خاطرنشان کرد: شناسایی، بررسی و اقدام به ثبت آثار دارای ارزش تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی از وظایف کمیته ثبت آثار استان است و این کمیته به صورت مستمر به وظیفه خود در راستای حفظ آثار استان عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است، گفت: در این مدت پرونده ۳۴ اثر جهت ثبت در فهرست آثار ملی به وزارتخانه ارسال شده که ۱۳ پرونده بررسی شده و از این میان پنج اثر غیرمنقول، چهار اثر منقول و چهار اثر طبیعی ثبت شده و باقی پرونده‌ها نیز در نوبت بررسی قرار دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1418379

مهمترین اخبار ایران و جهان: