نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 20:10

وضعیت بازار مرغ مشهد به روایت فروشندگان

قیمت مرغ در محاسبات معیشتی خانوار ها به خصوص طبقه متوسط و رو به پایین، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. در این باره به بررسی بازار این محصول در چهارمین ماه از سال 1402 پرداخته ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قیمت مرغ یکی از موضوعات تاثیرگذار در سبد معیشتی خانوار است و نوسان قیمت این محصول که سهم قابل توجهی در سبد معیشتی خانوارهای ایرانی دارد، خیلی زود مورد توجه جامعه قرار می گیرد.

مرغ در ابتدای سال جاری در حدود ۶۳ تا ۶۶  هزار تومان فروخته می شد. امروز پس از گذشت چند ماه از سال، قیمت مصوب این محصول در حدود ۷۳ هزار تومان نرخ گذاری شده است. در رابطه با این موضوع به سراغ چند فروشنده این خوراکی پر تقاضا در مشهد رفتیم.

فروشنده میدان استقلال: مرغ را با ضرر می فروشیم!

 

آقای اخلاقی، از فروشندگان مرغ در بازار استقلال مشهد در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: در حال حاضر مرغ، بالاتر از قیمت مصوب خرید و فروش می شود. مغازه دارانی مثل ما مجبور هستند این محصول را بالاتر از قیمت مصوب بخرند و پایین تر از نرخی که خریده اند بفروشند تا مشتری که به داخل مغازه می آید در کنار مرغ، چند محصول دیگر را هم خریداری کند. ما دو نوع مرغ داریم که گرید آ ۷۹ هزارتومان و گرید ب یا معمولی آن ۷۳ هزار تومان است. این در حالی است که ما مرغ گرید آ را ۸۵ هزار تومان می خریم و ۷۹ هزار تومان می فروشیم!

وی ادامه داد:  قیمت ها در مرغ فروشی های سطح شهر بالاتر است اما در مراکز اصلی فروش مرغ، گوشت و ماهی مثل بلوار استقلال و چهارراه گاز نمی توان این کار را انجام داد.

این فروشنده مرغ افزود: در حال حاضر مرغ به قدر کافی موجود است اما قیمتش بالاتر از آن چیزی است که نشان داده می شود.

مرغ در بازار، فراوان است

آقای غیور از دیگر فعالان فروشگاه های پروتئینی در سطح شهر مشهد اظهار کرد: مرغ در این روزها هم تمام می شود اما آن طور نیست که مثل مدتی پیش، اول صبح، موجودی آن به اتمام برسد. اکنون، مرغ در بازار فراوان است و هروقت از شبانه روز در بازار موجود است. در حال حاضر، مرغ گرید آ ۷۹ هزار تومان و گرید ب ۷۳ هزار تومان به فروش می رسد.

بازار مرغ همچنان آرام می ماند؟

 

 

 

آرامش نسبی بازار مرغ و سایر محصولات پروتئینی در حالی است که برخی بررسی ها طی چند روز گذشته نشان می داد عرضه مرغ در برخی شهرستان ها با کمبود مواجه شده و تعداد زیادی از فروشگاه‌ها، این محصول را به‌صورت قطعه‌بندی و بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رساندند. وزارت جهاد کشاورزی در اوایل اردیبهشت سال‌جاری قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۷۳ هزارتومان اعلام کرد. براساس اعلام این وزارتخانه، قرار بود قیمت مصوب در صورت تثبیت قیمت جهانی نهاده تا پایان فروردین سال آینده ثابت بماند. این در حالی است که طی هفته گذشته برخی گزارش ها حاکی از آن بود که برخی از فروشندگان برای افزایش کسب سود، مرغ را به‌صورت قطعه‌بندی می فروختند که این مساله بازار را با کمبود رو‌به‌رو کرده بود. در برخی موارد نیز بعضی فروشندگان در صورت فروش مرغ کامل، آن را بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده می رساندند. حالا اما خبرها از افزایش تولید و کاهش قیمت جوجه یک روزه حکایت دارد و بیشتر می توان به ماه های آینده بازار مرغ و قیمت های آن خوش بین بود.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1322735

مهمترین اخبار ایران و جهان: