نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 08:39

نهضت بازگشت به مسجد اولویت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

تبریز- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: نهضت بازگشت به مسجد اولویت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کمال الدین خداداده، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در سطح کشور حدود ۸۰ هزار مسجد شهری و روستایی وجود دارد که ۶۰ هزار از این تعداد، می‌تواند مخاطب کانون‌های فرهنگی هنری برای برگزاری برنامه‌های مختلف باشد.

وی با اشاره به اینکه در ۵۰ درصد از این مساجد امکان برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری فراهم است، اظهار کرد: ۵۰ درصد دیگر تعطیل نبوده ولی در آنها امکان برگزاری فعالیت‌های فرهنگی هنری و تربیتی وجود ندارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مساجد سنگر تربیت مجاهد برای حوزه‌های علمیه و هنرمند در عرصه‌های فرهنگ و هنر از زمان‌های گذشته بوده و در زمان کنونی نیز باید در این زمینه فعالیت کنند.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: در صورتی که اتصال نظام توحیدی برای تربیت بشری در مساجد منقطع و کمرنگ شود، جامعه آسیب‌های زیادی خواهد دید و در این راستا نهضت بازگشت به مسجد مورد تاکید رئیس جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تلاش می‌شود با تلاش شبانه روزی این موضوع محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع باید در عرصه حکمرانی، حلقه‌های میانی و مردم محقق شود، یادآور شد: عرصه حکمرانی باید به این باور برسد که بسیاری از مسائل، مشکلات و گرفتاری‌های مباحث مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مساجد قابل حل است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای تکمیلی و مکمل کار تربیتی مدرسه را می‌توان در مسجد ادامه داد، گفت: برای ایجاد روحیه نشاط، شادابی و مجاهدت در بین نوجوانان و جوانان می‌توان از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

حجت الاسلام خداداده، با تاکید بر اینکه از ظرفیت مساجد آنطور که باید، استفاده نشده است، افزود: اگر گونه بندی مساجد به طور دقیق انجام شود، مسجد می‌تواند در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری و تربیتی نقش بهتری بازی کند.

وی اظهار کرد: مسجد مال مردم بوده و باید مردم آن را اداره کنند و وجود نهادهای مختلف در کنار مسجد برای استفاده بهتر از ظرفیت این مکان‌ها بوده چراکه سیستم فرهنگی هنری و تربیتی کشور نیازمند مسجد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در دور جدید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، این کانون‌ها به عنوان دستیار فرهنگی و هنری مسجد و امام جماعت خواهد بود و به دنبال مدیریت این امور برای ارتقای توانمندی و پشتیبانی از مساجد است.

حجت الاسلام خداداده، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه اوقات فراغت فصل تابستان، ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج می‌توانند در کنار هم برنامه‌های مختلفی برای حضور جوانان و نوجوانان و پرکردن اوقات فراغت آنان در مساجد اجرا کنند.

وی با بیان اینکه شعار امسال این ستاد، «مسجد، کانون نشاط» است، یادآور شد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت خود را برای اجرای برنامه‌های مختلف آغاز کرده اند و در قالب این برنامه‌ها، خدمات مختلفی را به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه می‌دهند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی از جنس تئاتر در آذربایجان شرقی، گفت: این کارگاه‌ها در ۶ استان برگزار می‌شود و هم اکنون در رشت، مشهد و آذربایجان شرقی فعالیت این کارگاه‌ها آغاز شده است.

حجت الاسلام خداداده، افزود: مساجد همانطور که در عرصه سرود پرچمدار است باید در عرصه تئاتر نیز این نقش را ایفا کند زیرا تئاتر از جنس هنر اصیل بوده و نسبت به سینما دارای درصد خلوص بیشتری است.

وی با بیان اینکه تئاتر مورد تأیید و تاکید علما و بزرگان است، یادآور شد: در این عرصه بازیگر تمام احساسات خود را با مخاطب به صورت مستقیم به اشتراک می‌گذارد و از اقبال عمومی و خانواده‌ها مواجه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1323735

مهمترین اخبار ایران و جهان: