نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 20:36

صلیب سرخ: باکو دسترسی قره‌باغ را مسدود کرده است

صلیب سرخ حاضر در ارمنستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: باکو دسترسی قره‌باغ را مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، صلیب سرخ حاضر در ارمنستان امروز دوشنبه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان دسترسی به قره باغ را مسدود کرده و لذا نگرانی‌ ها در مورد وضعیت انسانی در این منطقه افزایش یافته است.

به گزارش این رسانه، جمهوری آذربایجان در ماه آوریل یک پست بازرسی مرزی در ورودی کریدور لاچین ایجاد کرده بود. این کریدور تنها جاده‌ ای است که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌ کند. منطقه ارمنی‌ نشین قره باغ در مرکز مناقشات ارضی چندین دهه در قفقازی بوده است. این اقدام به دنبال محاصره چند ماهه توسط فعالان محیط زیستی جمهوری آذربایجان صورت گرفت که به گفته ایروان به یک بحران انسانی کامل با کمبود موادغذایی و سوخت منجر شده است.

جمهوری آذربایجان آن زمان اعلام کرد که حمل و نقل غیرنظامی می‌ تواند بدون مانع از طریق کریدور لاچین انجام شود. هفته گذشته ارمنستان، باکو را متهم کرد که عبور و مرور از طریق کریدور لاچین را مسدود کرده است.

زارا آماتونی، سخنگوی کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ در ارمنستان به خبرگزاری فرانسه در این خصوص گفت: از روز پنجشنبه هیچ حرکت تسهیل شده‌ ای از طریق کریدور لاچین توسط صلیب سرخ انجام نشده است. تامین بشردوستانه دارو و سایر مواد پزشکی به بیمارستان‌ های قره باغ و انتقال بیماران بدحال به حالت تعلیق درآمده است.

هفته گذشته نیز نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت که «وضعیت انسانی در قره باغ به طرز چشمگیری بدتر شده است».

نخست وزیر ارمنستان در این باره ادامه داد: تامین موادغذایی به قره باغ عملا متوقف شده و بیماران اجازه ندارند برای درمان به بیمارستان‌ های ارمنستان منتقل شوند. اقدامات باکو ثابت می‌ کند که (جمهوری) آذربایجان به دنبال سیاست پاکسازی قومی در قره باغ است.

این در حالی است که ۲۲ فوریه سال جاری میلادی، دیوان بین‌ المللی دادگستری- بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد- به جمهوری آذربایجان دستور داده بود حرکت آزادانه در جاده‌ ها را تضمین کند.

این دو کشور که در گذشته متعلق به شوروی سابق بودند برای کنترل قره باغ در دهه ۱۹۹۰ و بار دیگر در سال ۲۰۲۰ با هم جنگیدند. ۶ هفته جنگ در پاییز ۲۰۲۰ با آتش‌ بسی با میانجیگری روسیه به پایان رسید و طی آن ارمنستان بخش‌ هایی از مناطقی از جمهوری آذربایجان را که برای دهه‌ ها تحت کنترل خود داشت، واگذار کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296479

مهمترین اخبار ایران و جهان: