نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 17:17

درخشش مروارید سیاه در دیار چشمه‌ها/ لرستان تبدیل به قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود

لرستان اگرچه استانی غیر ساحلی است اما به واسطه آب و هوای مساعد و سرچشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان ظرفیت بسیار مناسبی برای تولیدماهیان خاویاری است، کمااینکه بر اساس برآوردها و در صورت ایجاد زیرساخت‌ها سالانه 10 هزار تن خاویار در استان تولید خواهد شد.

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد؛  توجه به منابع غیرنفتی و درآمدزایی از این گونه بخش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنان که امروزه فعالیت‌های مبتنی بر اقتصاد در حوزه‌های مختلف همچون آبزی‌پروری در کشورهای توسعه یافته رشد چشمگیری داشته است.

تنش‌های آبی و ورود به سال‌های خشکسالی موجب شده که فرصت‌های شغلی اغلب از زراعت به سمت ایجاد مجتمع‌های پرورش ماهی و استحصال محصولات ارزشمندی همچون خاویار برود و در این میان لرستان اگرچه استانی غیر ساحلی است اما به واسطه آب و هوای مساعد و وجود آب‌های شیرین و سرچشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید ماهیان سردآبی و خاویاری است.

بنا به گفته کارشناسان کیفیت گوشت و خاویار تولید شده در لرستان بسیار بالاتر از برخی مناطق بوده و می‌تواند از این منظر برند نخست کشور محسوب شود. ضمن اینکه ارزش افزوده بالای این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی، در روند افزایشی درآمد ارزی نیز بسیار موثر است.

از این رو توسعه مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی و همچنین تولید و تکثیر ماهیان خاویاری طی سال‌های اخیر در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گرفته و در این راستا اقدامات خوبی نیز انجام شده است، کمااینکه در سفر ریاست جمهوری به لرستان نیز این مهم مورد توجه واقع شد و اعتبارات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم لحاظ گردید.

در سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی به پلدختر نیز ضمن بازدید از مزارع پرورش ماهی این شهرستان، مسوولان استانی و فعالان حوزه آبزی پروری درخواست‌هایی مبنی بر امکان ایجاد اتاق استحصال ماهیان خاویاری مطرح شد که در صورت تحقق این مهم بیش از ظرفیت فعلی کشور در لرستان استحصال ماهیان خاویاری انجام خواهد شد.

 

ظرفیت تولید ماهیان خاویاری لرستان بیش از ۱۰ هزار تن است

در همین راستا کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان به فارس گفت: لرستان به واسطه شرایط آب و هوایی و وضعیت رودخانه‌ها، در حوزه پرورش ماهی هم می‌تواند یک استان سردآبی و خاویاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در گذشته سابقه حتی یک گرم تولید ماهیان خاویاری نداشتیم، به صورت آزمایشی این ظرفیت را به استان آوردیم و رکوردهای خوبی را در این زمینه ثبت کرده‌ایم.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به فعالیت ۵ مزرعه فعال خاویاری در استان، افزود: سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم خاویار در استان تولید می‌شود.

بیرانوند بیان داشت: بیش از ۱۰ نقطه در استان جهت ایجاد مجتمع‌های آبزی‌پروری و به ویژه ماهیان خاویاری شناسایی شده و در این راستا به زودی کلنگ سه مجتمع بر زمین زده خواهد شد.

وی بیان داشت: ظرفیت تولید ماهیان خاویاری استان بیش از ۱۰ هزار تن است و می‌توانیم به این مهم دست یابیم و حداقل ۲ برابر میانگین کل کشور در لرستان خاویار و گوشت خاویار را تولید کنیم.

 

ایجاد مجتمع‌های بزرگ تولید ماهیان خاویاری در لرستان

در ادامه نیز اسفندیار فولادی معاون تولید و برنامه‌ریزی اداره کل شیلات لرستان، با اشاره به ظرفیت بالای استان در زمینه تولید، پرورش و تکثیر ماهیان سردآبی و خاویاری به فارس گفت: شرایط جوی و وجود رودخانه‌هایی همچون سزار این ظرفیت را در استان ایجاد کرده که بتواند مرکزی برای آبزی‌پروری باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار شهرستان بروجرد، دورود، ازنا و پلدختر مزارع پرورش ماهیان خاویاری را ایجاد کرده‌ایم، ضمن اینکه در تلاش هستیم تا پایان سال چند مجتمع دیگر نیز در دیگر نقاط استان همچون سپیددشت ایجاد کنیم.

فولادی با بیان اینکه وزن ماهیان خاویاری لرستان بسیار بالا است، افزود: هر ماهی که وزن بیشتری داشته باشد، کیفیت گوشت و خاویار تولید شده نیز بهتر است.

کیفیت بالای خاویار لرستان

معاون تولید و برنامه‌ریزی اداره کل شیلات لرستان بیان داشت: بر این باوریم که تا پایان دولت سیزدهم تولید ۱۰ هزار تن ماهیان خاویاری را در استان خواهیم داشت و با تحقق این امکان، لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو گوشت ماهیان خاویاری ۳۰۰ هزار تومان است، افزود: هر کیلو خاویار نیز بسته به میزان کیفیت بین ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان است، ضمن اینکه کیفیت گوشت و خاویار تولید شده در لرستان بسیار بالا ارزیابی شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1046831

مهمترین اخبار ایران و جهان: