نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 04:09

چین در حال تقویت اقدامات جاسوسی خود از آمریکاست

مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده که چین در حال تقویت اقدامات جاسوسی خود از آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، متیو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا که ریاست بخش امنیت ملی در وزارت دادگستری این کشور را نیز بر عهده دارد، مدعی شده که چین در حال گسترش عملیات تهاجمی خود برای افزایش جاسوسی از آمریکایی هاست.

اولسن در یک سخنرانی در مؤسسه بروکینگز گفت: «در حال حاضر، چین تلاش‌های تهاجمی خود را برای جاسوسی از آمریکایی‌ها افزایش داده است. این اشتباه فاحشی است که خود را در برابر این تهدید کور کنیم و اجازه دهیم این اقدامات انجام شود. امروز ما بایستی روی تهدیدات جدی مانند تلاش‌های دولت چین برای جاسوسی از ما و سرقت فناوری ما متمرکز باشیم.»

اولسن گفت که دولت بایدن به کنگره نیاز دارد تا بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (FISA) را قبل از پایان سال جاری تمدید کند تا بتواند اختیارات قانونی لازم برای مقابله با این چالش امنیت ملی را حفظ کند.

پیش از این نیز، «مریک گارلند»، دادستان کل و «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی، نامه‌ای به کنگره ارسال کردند و خواستار تمدید بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی قبل از انقضای آن در پایان سال جاری شده بودند. این قانون اجازه نظارت بدون مجوز از خارجی‌ها بویژه زمانی که آنها با آمریکایی‌ها تعامل دارند را می‌دهد.

طی چند ماه گذشته رقابت‌های اطلاعاتی و امنیتی میان آمریکا و چین تشدید شده و حتی در هفته‌های اخیر آمریکایی‌ها مدعی ساقط کردن برخی اشیا جاسوسی پرنده در آسمان مناطق مختلف شدند که حداقل یکی از آن‌ها را به سیستم جاسوسی چین در آمریکا مرتبط کردند.

ماه گذشته نیز فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا (USINDOPACOM) در وب سایت خود اعلام کرد که یک جنگنده جت J-۱۱ چینی در فاصله ۶ متری از یک هواپیمای جاسوسی بوئینگ RC-۱۳۵ آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرده است. براساس بیانیه پنتاگون، پرواز جنگنده چینی در نزدیکی هواپیمای جاسوسی آمریکا خطر احتمال برخورد هوایی را به همراه داشته است.

بر اساس این بیانیه، خلبان جنگنده چینی یک هواپیمای RC-۱۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده را که در حال انجام عملیات معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بوده است، رهگیری کرده است.

در آن زمان پنتاگون اعلام کرد که هواپیمای چینی در جلو و در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متر) خود را به هواپیمای آمریکایی نزدیک کرده و در این شرایط هواپیمایی آمریکایی نیز خود را مجبور به انجام مانورهای فرار برای جلوگیری از برخورد هوایی کرده است. فرماندهی هند و اقیانوسیه پنتاگون تاکید کرد که هواپیماهای آمریکایی «با رعایت قوانین بین‌المللی با رعایت حفظ ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها در حریم هوایی بین‌المللی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1065331

مهمترین اخبار ایران و جهان: