نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 16:43

تحلیل ۲۰ میلیون رأی و تصمیم قضایی با هوش مصنوعی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: تا امروز ۲۰ میلیون رأی و تصمیم قضائی با استفاده از آخرین روش هوش مصنوعی در سامانه تناد برای نقد آماده شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در شورای عالی قضائی اظهار کرد: در راستای اجرای تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مقوله تقویت دانش قضائی و همچنین در اجرای تکالیف سند تحول، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از چندی پیش اقدام به راه‌اندازی سامانه تناد (تحلیل و نقد آرا دادگستری) کرد که تا امروز ۲۰ میلیون رأی و تصمیم قضائی با استفاده از آخرین روش هوش مصنوعی، در این سامانه گمنام‌سازی شده و برای اولین بار امکان جست جو در متون تصمیمات قضائی فراهم شده است. در اینجا منظور از گمنام‌سازی آن است که نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس افراد دخیل در پرونده از دادنامه موجود در سامانه حذف شده است تا قابل ارائه و نقد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای همه افرادی که دارای سِمت قضائی هستند یا اینکه در پژوهشگاه قوه قضائیه فعالیت دارند باز است، عنوان کرد: این سامانه هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۸۳۰ نفر کاربر فعال دارد که در حال استفاده از آن هستند؛ از سامانه «تناد» می‌توان برای آموزش قضات جدیدی که جذب دستگاه قضائی می‌شوند استفاده کرد؛ همچنین این سامانه می‌تواند به عنوان دستیار قضات در زمینه مشاهده آرا مشابه و متعارض نیز عملکرد مؤثری داشته باشد.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه در نتیجه راه‌اندازی سامانه تناد، عملاً برای نخستین بار دریچه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرا قضائی باز شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه از نظر فنی و هوش مصنوعی، یک کار بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود و امروز می‌توانیم اذعان کنیم که ما بزرگترین بانک متون فارسی قابل پردازش را در دنیا ایجاد کرده‌ایم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا همچنین با اشاره به انتشار عمومی آرا منتخب توسط پژوهشگاه قوه قضائیه در سامانه متعلق به این پژوهشگاه گفت: تا امروز حدود دو هزار رأی در پژوهشگاه قوه قضائیه بررسی شده و ۱۶۵ مورد رأی به صورت عمومی در سامانه متعلق به پژوهشگاه منتشر گردیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473575

مهمترین اخبار ایران و جهان: