نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 20:55

مقام یونانی: ترکیه «اف- 16 » دارد ما هم جنگنده‌های «رافال»داریم

رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند و در بخش هوانوردی توازن قوا برقرار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

به گزارش «رسانه‌های یونانی» میتسوتاکیس روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی «ایی‌آرتی» در زمینه تدارکات دفاعی نیروهای مسلح گفت: «یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

وی افزود: «ما توانستیم توازن را از نظر قدرت نیروهای مسلح تغییر دهیم. در هوا، همه چیز نسبت به چهار سال پیش کاملا تغییر کرده است. در حال حاضر ترکیه به طور قطع جنگنده "اف-۳۵" خریداری نخواهد کرد و ما موافقت آمریکا را برای خرید آنها دریافت کرده ایم.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌  خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است(جزئیات بیشتر).

میتسوتاکیس با اشاره به خرید جنگنده ساخت فرانسه گفت: «ترکیه در تلاش است جنگنده‌های اف-۱۶ خود را ارتقا دهد و ماهم جنگنده‌های رافال داریم.»

منابع رسانه‌ای اخیرا از تلاش‌های لابی یونان در آمریکا برای عدم تجهیز ترکیه به جنگنده «اف-۱۶» خبر دادند. «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های آمریکا گفته است که ترکیه یک تهدید قابل توجه برای ثبات جهانی است و باید هر کاری برای مقاومت در برابر تجاوزات این کشور انجام داد.

وی گفت: «این تصور که آمریکا باید به ترکیه برای احترام به هنجارهای جهانی و نظم بین‌المللی اعتماد کند، نه تنها خطرناک است، بلکه امنیت آمریکا و متحدانش را به خطر می‌اندازد.»

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1278431

مهمترین اخبار ایران و جهان: