نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 18:06

تابستان امسال باز هم قطعی برق خواهیم داشت؟

مصرف برق در فصل تابستان شرایط خاصی پیدا می کند. به همین خاطر است که هر سال در موعد این فصل، برنامه ریزی هایی برای جلوگیری از قطعی برق صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تابستان هر سال با توجه به رسیدن به ایام پیک مصرف آب و برق، نیاز به صرفه جویی و مدیریت مصرف به یک ضرورت تبدیل می شود و برای برقراری تعادل میان میزان تولید و مصرف در این فصل گرم برنامه ریزی هایی صورت می گیرد. این موضوع در سال ۱۴۰۰ با قطعی برق خانگی همراه بود اما در سال گذشته با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت قطعی برق وجود نداشت.

برای جبران ناترازی تولید و مصرف برق، برنامه داریم

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، در ارتباط با کمبود آب و قطعی برق در تابستان امسال اظهار کرد: در مصارف خانگی این موضوع وجود نخواهد داشت مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید. مدیریت باری که در صنایع، چاه های کشاورزی، حوزه های اداری و بخش خانگی در حال انجام است ناترازی تولید و مصرف را جبران خواهد کرد.

حسن حشمتی افزود: اجرا شدن برنامه کاهش ناترازی تولید و مصرف در سطح استان خراسان رضوی باعث ذخیره شدن ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات برق می شود. این را اگر در سطح کشور در نظر بگیریم موجب می شود در صنعت برق، تراز تولید و مصرف مان برقرار باشد.

خط قرمز وزارت نیرو قطعی برق خانه هاست

 

وی ادامه دارد: همچون سال گذشته، خط قرمز وزارت نیرو در قطعی برق، مصارف خانگی است. در بخش غیرخانگی در حال حاضر قطعی برق وجود ندارد بلکه برای غیر فعال شدن برخی موارد برنامه ریزی هایی وجود دارد. برای مثال بخش صنایع، هفته ای یک روز در ساعت ۱۱ تا ۲۳ غیرفعال هستند. یعنی ۱۰ درصد مصرف شان را برای موارد ضروری نگه می دارند. البته در رابطه با چاه های کشاورزی این موضوع متفاوت است و چون راهی وجود ندارد این چاه ها با برنامه ریزی قطع می شوند.

ادارات باید ۳۰ درصد مصرف را کم کنند

 

حشمتی ادامه داد: در قسمت صنایع در این خصوص همکاری وجود دارد. یعنی اگر آن ها فعالیت کنند مشمول قطع می شوند. در خصوص ادارات نیز اینگونه است که باید ۳۰ درصد مصرف برق شان را کاهش دهند و اگر این اقدام صورت نگیرد قطعی برق خواهند داشت.

مدلی مدنظر صنعت برق، اطلاع رسانی قبلی برای کاهش مصرف برق است . بعضی موارد مثل چاه های کشاورزی چون راهی برای آن وجود ندارد قطع می کنند و عمده موارد دیگر مانند صنایع و ادارات در پی کاهش هستند. مثلا صنعتی که در یک شیفت کاری غیرفعال می شود در روز جمعه می تواند فعال شود. این موضوع بدون قطعی صورت می گیرد.

برق مشترکین پرمصرف با اخطار قبلی قطع می شود

 

سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی گفت: در بخش خانگی سیاست تشویقی به کار می رود تا مشترکین تشویق شوند کاهش مصرف داشته باشند. در مواقعی هم اگر لازم باشد مشترکین خانگی پرمصرف و تجاری با اخطار قبلی مشمول قطع می شوند. مجموعه این ابزارها کمک می کند تعادل تولید و مصرف را نگه داریم و به قطعی برق نرسیم. در سال ۱۴۰۰ حالت خاصی پیش آمد و با قطع برق مواجه بودیم. در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با برنامه ریزی های قبلی پیش رفته و می رویم. پارسال این موضوع به خوبی جواب داد و ما هیچ قطعی برقی نداشتیم. امسال هم به امید خدا همین برنامه را داریم و پیش بینی این است که اگر همین روند طبق برنامه پیش برود ما در بخش خانگی قطعی برق نداشته باشیم.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1325831

مهمترین اخبار ایران و جهان: