نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 22:19

کاخ سفید: روسیه پشت کودتای نیجر نیست

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که روسیه پشت کودتای نیجر نبوده اما گفت که هرگونه شراکت میان روسیه و نیجر به نفع ملت نیجر نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه پشت تحولات اخیر در نیجر بوده یا آنکه به صورت فعالانه از آن حمایت می‌کند. 

کاخ سفید از شهروندان آمریکایی در نیجر خواست تا تحرکات خود را محدود کرده و منتظر بیانیه‌ها درباره سفر بمانند.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه مدعی شد که هرگونه شراکت میان نیجر و روسیه به نفع ملت نیجر نخواهد بود. 

وی همچنین گفت که آمریکا خواستار باقی مانند «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر بوده و هنوز فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد. 

نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، شاهد کودتایی جدید بود. نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی تحت محاصره درآوردند.

دو روز بعد از این کودتا، تلویزیون رسمی نیجر، روز جمعه، اعلام کرد که ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری این کشور به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی این کشور تعیین شده است؛ اقدامی که با مخالفت شدید کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه همراه شد.

رهبران کودتای نیجر درباره هرگونه مداخله در این کشور هشدار داده اند و در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواستند که در حمایت از آن‌ها به خیابان‌ها بیایند.

به دنبال صدور این بیانیه‌، هزاران نیجری در حمایت از فرماندهان کودتاچی این کشور به خیابان‌ها آمدند و مقابل سفارت فرانسه در نیامی-پایتخت این کشور- تظاهرات بر پا کردند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422531

مهمترین اخبار ایران و جهان: