نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 21:21

سفر قریب‌الوقوع اردوغان به عراق

منابع عراقی اعلام کردند که رئیس جمهور ترکیه به زودی به عراق سفر خواهد کرد و محور اصلی این سفر، بررسی مسائل مرتبط با منابع آبی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، خالد شمال، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق از سفر قریب‌الوقوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عراق خبر داد.

خالد شمال در این رابطه گفت: رئیس جمهور ترکیه به زودی به عراق سفر خواهد کرد و محور اصلی دیدار او از عراق، بررسی پرونده مسائل مرتبط با منابع آب خواهد بود. وزارت منابع آبی عراق هیئتی فنی را به ترکیه اعزام کرد و هیئت اعزامی ما، تحولات این پرونده را با طرف ترکیه ای مورد بحث و بررسی قرار دادند. وزارت منابع آب، امیدوار است که طی فصل تابستان، حجم آب مناسب و قابل‌قبولی در رودخانه‌های دجله و فرات رهاسازی شود و جریان یابد.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق افزود: محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق رکود موجود در پرونده منابع آب میان عراق با ترکیه و ایران را از بین برد و این پرونده را از یک پرونده دیپلماتیک به یک پرونده حاکمیتی مبدل کرد که شخصا آن را پیگیری می‌کند.

وی در رابطه با پیشرفت این پرونده گفت: السودانی، با دیدار از ترکیه، این کشور را راضی کرد که به مدت ۳۵ روز حجم آب رهاشده از بالادست را افزایش دهد. وی طی دیدارهای مکرر از ایران به همراه رئیس جمهور و هیئت وزیران نیز موفق شد پرونده منابع آب در مرزهای مشترک را به جریان بیاندازد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1367031

مهمترین اخبار ایران و جهان: