نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 08:31

حمام تاریخی خنجین در فراهان موزه می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت و آماده‌سازی حمام تاریخی خنجین در شهرستان فراهان و تبدیل آن به موزه مردم‌شناسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی؛ حسین محمودی با بیان اینکه حمام تاریخی خنجین در فراهان موزه می‌شود، گفت: در حال حاضر؛ مرمت حمام سنگی خنجین با مشارکت شهرداری خنجین آغازشده است.

وی  در ادامه تصریح کرد: در این مرحله از مرمت سنگ فرش کف حمام، دیوارها و سقف و رنگ‌آمیزی حمام با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه قدمت این حمام تاریخی به دوره قاجار می رسد، گفت: بنا براین است؛ تا پایان تابستان امسال این بنای تاریخی به عنوان موزه مردم‌شناسی تجهیز و به بهره‌برداری برسد.

محمودی  خاطر نشان کرد: شهرداری خنجین در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و گردشگری، همواره پیشگام بوده و گام های موثری نیز برداشته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این حمام تاریخی سنگی به شماره  22087 در تاریخ 26 اسفند  1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این حمام سنگی به صورت خزینه ای بوده و کل اجزای بنا از کف تا سقف گنبدی آن از سنگ ساخته شده و قدمت آن بیش از ۲۰۰ سال است.

خزینه آن به صورت حوضی بوده که دیک آن در بالاتر از حمام قرار داشته و آب آن توسط آتشخانه گرم می‌شده است به جهت حفظ حمام از سرمای زمستان بنای آن در پایین‌تر از سطح زمین احداث شده و آب مخزن آن از طریق لوله‌های سفالی از آب جاری قنات تامین می‌شده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420875

مهمترین اخبار ایران و جهان: