نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 09:58

آمریکا: 31 تانک آبرامز به اوکراین دادیم

ارتش آمریکا اعلام کرد 31 دستگاه تانک آبرامز این ارتش را تحویل اوکراین داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرماندهی آفریقا و اروپای ارتش آمریکا اعلام کرد، تحویل مجموعه ۳۱ تایی تانک‌های آبرامز به ارتش اوکراین را که وعده داده بود تکمیل کرده است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، «مارتین اودانل»،  سخنگوی این فرماندهی در مصاحبه با یک رسانه اوکراینی گفت، آمریکا ابتدا وعده داده بود ۳۱ دستگاه تانک آبرامز تعمیر شده را به اوکراین تحویل بدهد و او تایید می‌کند کل این ۳۱ تانک هم اکنون در اوکراین آماده استفاده هستند.

این سخنگوی ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد، ۲۰۰ سرباز اوکراینی برای کار با این تانک‌ها در آلمان آموزش دیده و به اوکراین بازگشته‌اند و مهمات و قطعات یدکی این تانک‌ها نیز تحویل اوکراین شده است.

اودانل همچنین در تلاش برای سلب مسئولیت آمریکا از بابت تحویل تسلیحاتش به اوکراین گفت، تانک‌های آبرامزی که تحویل کی‌ِیف داده شدند اکنون نه آمریکایی بلکه اوکراینی به حساب آمده و تصمیم‌گیری در این خصوص که از این تانکها کی و کجا و چگونه استفاده شود بر عهده اوکراین است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اواخر ماه فوریه اعلام کرد، آمریکا در موج جدیدی از ارسال کمک‌های تسلیحاتی برای اوکراین، 109 دستگاه خودروی رزمی زرهی برادلی، ۳۱ دستگاه تانک آبرامز و ۹۰ دستگاه نفربر زرهی استرایکر را تحویل اوکراین خواهد داد.

هفته گذشته، «رومن کاستنکو»، دبیر کمیته اطلاعات، دفاع و امنیت ملی پارلمان اوکراین در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی اعلام کرد، کی‌یف نزدیک به ۶۰ دستگاه تانک آلمانی لئوپارد و ۱۲ دستگاه تانک انگلیسی چلنجر را دریافت کرده است. روزنامه نیویورک تایمز پیش از این گزارش کرده بود، اوکراین درخواست داده تا دست کم ۳۰۰ تانک غربی برای ضدحمله خود دریافت کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان باز هم درخواست برای دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتر را تکرار کرده است.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

غربی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541875

مهمترین اخبار ایران و جهان: